زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 27 روز سن داره

پرسمان كودك

دیه تنبیه کودک

1390/11/9 11:21
نویسنده : مشاورروحانی
5,966 بازدید
اشتراک گذاری

آیاتنبیه بدنی کودک دیه دارد ؟

دیه تنبیه بدنی کودکان:

با توجه به اینکه در مورد روشهای تربیت وتنبیه  مطالب زیادی نوشتیم لیکن با توجه به عدم تایید تنبیه بدنی نظر شما رو به خواندن این مطالب جلب می کنم

معلمین (البته با اجازه از ولی بچه) و پدر بچه در مواردى که لازم بوده و راه منحصر به همین باشد ،مى توانند بچه را براى ادب کردن تنبیه بدنى کنند؛ ولى باید به طورى باشد که بدن بچه سرخ، کبود ، سیاه و یا مجروح نشود؛ زیرا اگر به این حد رسید، دیه واجب مى شود.

تذکر : دیه سیلی یا ضربه ای که به صورت وارد می شود دو برابر مقدار دیه ای است که به سایر بدن اصابت کند.

پس اگر به صورت کسى- چه بچه و چه غیر آن - سیلى یا چیز دیگرى بزند، به طورى که صورت او:

الف- سرخ شود، باید یک مثقال و نیم طلا (که هر مثقال شرعى 18 نخود است) به عنوان دیه بدهد .

ب-اگر جاى آن ضربه کبود یا سبز شود، سه مثقال طلا و اگر جاى آن سیاه شود، شش مثقال طلا دیه بدهد؛

ولى اگر جاى دیگر بدن کسى را به واسطه زدن سرخ، کبود و یا سیاه کند، باید نصف آنچه را که گفته شد، به عنوان دیه به او بدهد. (1)

اگر ضربه ای بزند که باعث خراش و پارگی پوست شود, پنج دینار طلا, دیه دارد . اگر گوشت را نیز پاره کند, ده دینار دیه دارد. اگر گوشت را عمقاً زیاد پاره کند, پانزده مثقال دیه دارد. اگر به پرده نازک استخوان رسیده باشد, بیست مثقال و اگر پرده استخوان را پاره کرده است , 25دینار دیده دارد. در این مقدار فرقی بین بزرگ وکوچک و پسر و دختر نیست . (2)

اگر زدن باعث قتل شود, باید دیه کامل توسط قاتل به ورّاث مقتول داده شود. (3)

توجه:دیه به خود کودک تعلق می گیرد واگرنپردازد مدیون است  مگر اینکه رضایت فرزند را پس از بلوغ کسب نماید

پی نوشت ها :

1. آیت الله فاضل لنکرانی ، جامع المسائل، انتشارات امیر العلم ، چاپ دهم ، سال 1380، ج 1 ، ص 552.

2. همان .

3. امام خمینی ، تحریر الوسیله، ناشر : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ، 1421 ، ج 2 ، ص 560 ، مسئله 3.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

سیده فاطمه جلالی
9 بهمن 90 16:56
بنام خدا سلام وبلاگتون واقعا برام جالبه.. ممنون ازمطالب مفیدتون..
دوفرشته آسمانی
9 بهمن 90 20:29
سلام حاج آقا خیلی خوشحالم که به سایت من سرزدید دعا کنید تا عاقبت بخیر بشوم ودعای پدر ومادرم همیشه همراه ومحافظ من باشد ودرمسیر قرآن واهل بیت ع قدم بردارم برام دعا کنید



دعا گو خواهیم بود . موفق باشید عزیز
مائده
9 بهمن 90 23:43
بسمه الله سلام... ممنون از پاسختون.. می خواستم به همین نکته برسم... که وقتی دیه خسارت روحی رو جبران نکنه ... تائثیری که در آینده در جامعه خواهد داشت رو هم قطعا نمی تونه جبران کنه... وقتی که فردی پرخاشگر وارد جامعه میشه ... حیطه ی وسیع تری از افراد از این مسئله آسیب می بینند... اینه که فکر می کنم... شاید همین مسئله ی ساده سبب بوجود آمدن گناهانی بشه از اون دسته گناهان که در قیامت از دیدنشون تعجب می کنیم ... بازم ممنون... یا علی
مریم بانو
10 بهمن 90 18:13
به نام خدا سلام. خیلی وبلاگتون را دوست دارم.. خیلی پر محتواست..
مریم بانو
10 بهمن 90 18:24
به نام خدا

در مورد پست خودمونی با عمو پورنگ هم میخواستم یه چند خطی براتون بنویسم.. ولی خب ! اون موقع که این مطلب را گذاشتید! اوج امتحان های من بود و نمیتوانستم بیام.. بنابراین الان می نویسم..
این که شما عمو را مورد نقد قرار دادید جای بسیار خوشحالی و حسن توجه شما به ایشون است.. چرا که باورد دارم هر کسی که نقد منصفانه ای در مورد کسی میکنه! قطعا دلسوز اون آدم هست و اون آدم براش مهم .. و گرنه مثل خیلی های دیگه میتوانه راحت از کنار اون مسئله بگذره.. و البته اینکه شما در حوزه کودک اینقدر فعال هستید و عمو را مورد نقد قرار دادی برای ما جای بسی خوشحالی داره..
1- در مورد مسئله 1 به شدت با شما موافق هستم.. و من هم همیشه این سال های اخیر از برنامه عمو این گله را داشتم که چرا موقع ایام خاص برنامه ندارند.. گرچه در سالهای اول داشتند و خیلی هم رویکرد خوبی داشت و روی خود من خیلی تاثیر داشت و خیلی چیزها از ایشون یاد گرفتم..

2- شعر های بقیه برنامه ها را قبول دارم.. تا حدی که خیلی هاشون آهنگ های تند غربی روشون هست و فقط اینها روشن خواندن.. و ابته متاسفانه حرکاتی که با خوئاندن این شعر ها انجام میدهند بیشتر آدم رایاد رقص میندازه.. ولی برنامه عمو! همیشه برنامه هاشون را ساختند و سعی شده برای کودک باشه.. از لحاظ متن و محتوا و موسیقی کودک.. مثل شعر مامان و بابا!! مثل شعر اردک تک تک..
بنظر من محتوای خیلی خوبی داره.. گرچه گاهی! این جدیدتر ها ریتمش تند شد و بهتر که..
3-در مورد مطلب سوم هم خیلی به شدت باهاتون موافق هستم..

انشاالله در کاری که برای رضای خداوند و برای نشر اخلاق اسلامی در بین خانواده ها و کودکان شروع کردید موفق باشید..


سلام .خیلی خوشحالم که به ما سرزدید ونظر دادی ومورد لطف قرار دادید . سپاسگزارم . امیدوارم در مسیر زندگی موفق باشید وسربلند . درجواربارگاه رضوی نایب الزیاره شما خوبانیم . حق یارتون