زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

پرسمان كودك

بی دقتی کودکان

1390/11/12 8:31
نویسنده : مشاورروحانی
5,066 بازدید
اشتراک گذاری

فرزند 11ساله ام دركارها بي دقت است چگونه اين مشكل را ازبين ببرم ؟

                                                                                              


پسر 11ساله ام دركارها بي دقت است چگونه اين مشكل را ازبين ببرم ؟

توجه و تمركز، پایه و اساس انجام موفقیت‌آمیز امور روزمره، مطالعه هدفمند و بهینه و همچنین انجام صحیح تكالیف درسی است. 
برخی افراد به سهولت می‌توانند بر امور محوله خود با وجود همه موانع، كشمكش‌ها و محیط شلوغ اطراف تمــركز كنند و وظایف خود را به درستی به پایان بـــرسانند. در مقـــابل افرادی هم وجود دارند كه 
سر و صدای محیط اطراف یا حضور افراد غریبه و نظارت بر عملكرد آنها، تمركزشان را كاهش داده و موجب می‌شود توانایی انجام صحیح وظایف خود را از دست دهند.

هرگز از واژگان زشت مانند:چل من،كود،و...وجمله هاي تحقير آميزاستفاده نكنيد؛بلكه علل بي دقتي او را بيابيدوآنها را ازبين ببريد:

١.حدس شكل‌ها 
از كودك بخواهید چشمانش را ببندد، آنگاه اشكال هندسی را به او بدهید و از او بخواهید كه نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پیشرفته‌تر اشكال حیوانات مختلف را به او پیشنهاد دهید

٢.كندي درهماهنگي بدني:هماهنگي بدني دربرخي كودكان ونوجوانان كند است كه مي توانيد با ثبت نام او در كلاسهاي ژيميناستيك،شنا،فوتبال وورزشهاي رزمي ،اين هماهنگي را بيشتر ومهارتهايث حركتي را در او تقويت كنيد

٣.فعاليتهاي متعدد:فعاليتهاي فراوان سبب مي شود تا آنها را باشتاب بيشتري انجام دهد وطبيعي است كه هرچه قدر شتاب بيشتر شود دقت در انها كمتر خواهدشد .

٤.بازی با انگشتان 
از كودك بخواهید انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمركز روی یكی از آنها، آن را خم كند. وقتی تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهید دستش را باز كند و این بار با تمركز بیشتر یكی از انگشتانش را خم كرده و دوباره باز كند، سپس همین كار را برای انگشت بعد انجام دهد بدون اینكه انگشتان دیگر را خم كند.

٥.تكنیك تنفس 
از كودك بخواهید به آرامی تنفس كند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش باید در هر دم و بازدم تكرار شود.

٦.نگاه كردن 
شیء را در فاصله چند متری كودك قرار داده و از او بخواهید كه به آن شیء بدون پلك زدن نگاه كند. هر چه مدت زمان مشاهده بدون پلك زدن طولانی‌تر شود تمركز وی را به همان نسبت افزایش خواهد داد. 
این نكته را به كودك یادآور شوید پلك نزدن همیشه خوب نیست و مختص انجام این تمرین است زیرا پلك نزدن مداوم سبب خشكی، سوزش و خارش چشم خواهد شد. در پایان هر تمرین به نتایج و پیشرفت‌های حاصله كودك نیز توجه داشته باشید.

چند توصيه:

أ.به او بياموزيد كه كيفيت كار به اندازه سرعت آن اهميت دارد .

ب.به او بياموزيد فعاليتهايش را به صورت مرحله اي انجام دهدو در هر مرحله او را تشويق كنيد.

ج.علاقه به كارهايي با صرف وقت فراوان را در او ايجاد كنيد

فعاليتهايي از قبيل كيت مدارهاي الكترونيك ساده،كوبلن،گرافيك،و...ودر مورد دختران گلدوزي ،دخت ودوز و...وبراي سنين پايين،پازل،جورچين،مدل سازي و..بر ميزان دقت او مي افزايد

براي كاهش ميزان بي دقتي او،ازپيامدهاي منطقي نيز مي توان استفاده كرد

درصورتي كه بي جهت بي دقتي ،به وسايله اي ازوسايل منزل لطمه زد،مقداري از بهاي آن را از پول توجيبي اش بپردازد،واگر وسيله خراب شده از آن خودش بود بي درنگ شيء جديد را جايگزين آن نكنيد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)