زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

پرسمان كودك

نوروز91،کودکان،بایدها ونباید ها

1390/12/28 20:29
نویسنده : مشاورروحانی
5,377 بازدید
اشتراک گذاری

عید تان مبارک

نوروز91،کودکان،بایدها ونباید ها در ادامه مطلب

نکته1:بهينه سازي زمان در نوروز

برنامه‏ريزي براي اوقات فراغت فرزندان با توجه به تعطیل بودناین ایام وفراغت بیشتر والدین وفرزندان لذاوالدين بايد براي اوقات فراغت بچه‌ها وقت صرف كنند و برنامه‌ريزي درستي داشته باشند کودکان و نوجوانان اوقات فراغت را به اشکال مختلفي مي توانند بگذرانند. فعاليت‏هاي ورزشي و مطالعه مي‏تواند بهترين وسيله براي گذراندن اوقات فراغت باشد. ورزش غير از آنکه فعاليت بدني، اجتماعي و گروهي است، نوعي بازي هم به حساب مي‏آيد و براي مدتي انسان را از محيط اطراف و نگراني‏ها و دلواپسي‏ها دور مي‏سازد بازي‏ها را به طور اعم، به سه دسته تقسيم مي‏کنند:

1- بازي‏هايي که به پرورش بدن کمک کرده و مهارت‏هاي بدني و حرکتي را تقويت مي‏کند. مانند دوچرخه‏سواري، واليبال، فوتبال.

2- بازي‏هايي که قدرت تخيل را پرورش مي‏دهد مانند نقاشي و مجسمه‏سازي.

3- بازي‏هايي که قدرت تفکر را شکوفا مي‏کند. مانند انواع معماها. پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با بازي‏هايي که به پرورش بدن، پرورش تخيل و تفکر بيانجامد، مطلوب بوده و بايد در برنامه‏ريزي‏ها براي اوقات فراغت در نظر گرفته و امکانات لازم براي آنها فراهم شود.

نکته 2:كودكان را زياد پاي تلويزيون ننشانيد

روان‌شناسان بر اين باورند كه فرزند پروري هنري است كه نياز به خلاقيت، صرف انرژي، زمان و هزينه دارد. بخش عمده‌اي از اين انرژي صرف برنامه‌ريزي و مديريت اوقات فراغت فرزندان مي‌شود. البته نتيجه كار هميشه رضايت‌بخش نيست، چراكه بسياري از والدين در تامين شرايطي مناسب براي پر كردن اوقات فراغت كودك يا نوجوان‌شان، بخصوص در تعطيلات نوروزي به علايق و نيازهاي فرزندشان توجه نمي‌كنند. لذا با توجه به کثرت برنامه ها در این ایام توجه شود که تماشای تلوزیون از حد اعتدال فزون تر نشود.

نکته ۳: با کودکان خود ورزش کنید

با توجه به اینکه یکی از روشهای اثر گذار بر تربیت فرزند هم بازی شدن با فرزند است لذا اگر حیاط دارید، فوتبال بازی کردن در حیاط را از یاد نبرید. کودکان بازی کردن با پدر و مادر خود را دوست دارند. با آنها توپ بازی کنید و به بازی‌های پر جنب‌وجوش دیگر که مربوط به زمان کودکی خودتان بود بپردازید. یادآوری خاطرات بازی‌های کودکانه خودتان هم برای شما و هم برای فرزندتان دلپذیر خواهد بود. برای فرزندان خود فعالیت‌های مختلفی را در نظر بگیرید. در حین آن جنبه آموزشی فعالیت بدنی را از یاد نبرید تا کودکان شما بتوانند مهارت‌های لازم را بیاموزند. از زمان تفریحاتی مثل بازی‌های کامپیوتری و غیره که فعالیت بدنی در آنها ناچیز است بکاهید. با اعضای خانواده به پارک بروید. در اطراف شهر دوچرخه‌سواری کنید.

نکته ۴: صبحانه را در روزهای تعطیل فراموش نکنید

یکی از مشکلاتی که در دوران تعطیلات نوروز پیش می‌آید حذف وعده غذایی مهم و اساسی صبحانه به خصوص برای کودکان است. خوردن صبحانه برای همه اعضای خانواده به خصوص کودکان بسیار مهم است و پدران و مادران عزیز باید به این وعده غذایی اهمیت ویژه‌ای دهند. انرژی و مواد مغذی مصرف شده در این وعده می‌تواند باعث افزایش تحرک و فعالیت بدنی و نشاط و شادابی کودکان گردد. داشتن صبحانه کامل و مناسب مستلزم رعایت ضوابطی در منزل است. مادران و پدران عزیز باید زمان خوردن شام و خواب شبانه را طوری تنظیم نمایند که بچه‌ها بتوانند صبح به موقع و با کمال میل صبحانه بخورند. ضمناً صرف صبحانه همراه با خانواده به افزایش اشتهای کودکان کمک می‌کند. پس بهتر است صبحانه در محیطی با صفا و آرامش‌بخش با حضور افراد خانواده صرف شود.

نکته ۵: در مسافرت مراقب تغذیه کودک خود باشید

مسافرت برای بچه‌ها بسیار جالب، سرگرم کننده و خاطره انگیز است. البته مشکلاتی هم دارد، چرا که برنامه غذایی روزانه را به هم می‌ریزد و مجبور هستیم در هنگام مسافرت غذاهایی غیر از غذاهای معمول خود را استفاده کنیم. بزرگسالان شاید مشکلی با این موضوع نداشته باشند و راحت‌تر بتوانند خود را تطبیق دهند، اما در مورد کودکان وضع متفاوت است و باید خیلی مراقب تغذیه کودکان در هنگام سفر بود

نکته 6: توجه به آموزشهای دینی فرزندان

با توجه به اینکه در سایر ایام سال والدین فرصت کمتری دارند که در کنار فرزند قرار گیرند ونسبت به مسائل دینی وآموزش ان توجه بیشتری نشان دهند . لذا بهترین فرصت استفاده از این ایام اوقات فراغت است که میتوان در قالب شعر ،داستان و.. به این مسئله پرداخت وحتی در برخی مهمانی ها نسبت به سوال کردن برخی محفوظات دینی (قرآن ،شعر و..) بین کودکان مسابقه بگذارند وجایزه بدهند چه جایزه مادی چه تشویق های روحی ومعنوی در جمع از کودکان وحمایت از آموزشهای دینی آنان . سال خوبی را بریا شما وخانواده محترم آرزو مندیم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

منوچهر روحاني ( سعيد )
7 فروردین 91 9:10
سلام آمدم شاخه گلي تقديم كنم به رسم ادب و احترام . موفق باشيد .
مامانی طهورا
12 فروردین 91 21:22
با سلام و تبریک سال جدید سال خوبی را برایتان آرزو میکنیم
علی
17 فروردین 91 11:46
با تشکر از شما عمو روحانی . سال نو مبارک
رضا
17 فروردین 91 11:46
ممنون از توجه شما به کودکان
مامان تنها
14 اردیبهشت 91 22:53
با سلام خدمت شما ممنونم از وبلاگ آموزندتون خسته نباشين.