زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 10 ماه و 30 روز سن داره

پرسمان كودك

تشکر از خدا

1391/6/20 23:33
نویسنده : مشاورروحانی
30,382 بازدید
اشتراک گذاری

برای تشکر از خدا  چه کار کنیم؟

برای تشکر از خدا باید چه کار کنیم؟

 

پرسش های کودکانه
 
این سول، سوال بسیار مهمی است. ما برای تشکر از هر کسی کاری انجام می‌دهیم. برای تشکر از دوستی که مدادش را به ما قرض می‌دهد، به او می‌گوییم: «خیلی ممنون که مدادت را به من دادی». برای تشکر از معلم خود نیز پس از پایان کلاس، به او «خسته نباشید» می‌گوییم و در روز معلم هم به او هدیه می‌دهیم. برای تشکر از زحمات مادرمان نیز، در کارهای خانه به او کمک می‌کنیم و در روز مادر برایش یک گُل با یک لباس یا یک کتاب می‌خریم.
اگر راستش را بخواهی، ما انسان‌ها نمی‌توانیم آن طور که شایسته خداست از او تشکر کنیم. آیا می‌شود با خواندن دو رکعت نماز یا انجام یک سجده با گفتن «الحمدلله» از این همه نعمتی که او به ما داده است، تشکر کرد؟
من اگر بخواهم همه نعمت‌های خدا را بشمارم، باید برایت ده‌ها صفحه بنویسم و البته باز هم نمی‌توانم همه نعمت‌هایش را فهرست کنم. به گفته قرآن: «اگر نعمت‌های خدا را بشمارید، نمی‌توانید تعداد آن را مشخص کنید».
 
او به ما دست داده، پا داده، زبان داده، چشم داده، گوش داده، عقل داده، حس چشایی و بویایی و شنوایی و بینایی و لامسه داده، برای سیر شدن ما، غذاها و میوه‌های گوناگون آفریده، برای روشن شدن دنیای ما خورشید را آفریده، برای زیبایی آسمان در شب، ماه و ستاره‌ها را خلق کرده، برای سیراب کردن ما ابر و باران را آفریده و برای بهشت رفتن و هدایت ما، حضرت محمد(ص) را فرستاده و قرآن را نازل کرده است.
ما نمی‌توانیم از خدا به خاطر این همه نعمتی که به ما داده است تشکر کنیم یا به قول معروف، شکر او را به جا آوریم.
با این حال همه ما، باید به اندازه خودمان از خدا تشکر کنیم و شکرگزار نعمت‌های او باشیم. خدا در قرآن گفته است: (واشکروا لی)؛ «شکر مرا به جا آورید».
اما ببینیم که چگونه می‌توانیم از خدا تشکر کنیم و شکر او را به جای آوریم؟
فرزندم!

 

بهرین راه تشکر از خدا و کشر او، استفاده از نعمت‌های اوست. اگر تو از عمرت درست استفاده کنی، اگر از دستت در راه یاری دیگران یا آب دادن به گُل‌های یا کمک به مادرت بهره ببری، اگر فکرت را در راه یادگیری علم و دانش به کار بگیری، اگر از چشمت برای دیدن منظره‌های زیبای دنیا و خواندن قرآن استفاده کنی، اگر با پایت به زیارت امام رضا(ع) و جلسات مذهبی بروی، اگر با زبانت حرف خوب بزنی، اگر با گوش‌هایت آیات قرآن را بشنوی و اگر با قدرتی که خدا به تو داده است، هر روز کار خوب انجام بدهی؛ شکر خدا را به جا آورده‌ای و به درستی از او تشکر کرده‌ای.
اما اگر خدای ناکرده، با دستت کسی را هُل دادی، با پایت به کسی لگد زدی، با زبانت دروغ گفتی و غیبت کردی و عمرت را با کارهای بد گذراندی، از خدا تشکر نکرده‌ای و حتی او را از خودت عصبانی و ناراحت هم نموده‌ای.
گفتن «الحمدلله» ؛ «خدا را سپاس» خوب است؛ ولی بهترین تشکر از خدا، انجام دادن کارهایی است که خدا دوست دارد.
اگر از نعمت‌های خدا درست استفاده کنی و همیشه شکرگزار او باشی، خدا هم بیشتر کمک خواهد کرد. خدا در قرآن فرموده است: «اگر مرا شکر کنید، من هم (نعمت‌هایی را که به شما داده‌ام) زیاد می‌کنم.»
هر بار که یک کار خوب انجام می‌دهی، انگار به خدا می‌گویی: «خدایا! به خاطر نعمت‌هایی که به من داده‌ای از تو متشکرم».

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

زهراسادات نوری
26 شهریور 91 0:35
وبلاگ بسیار جالبی دارید. با افتخار در کتاب کودک لینک شدید.