زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 27 روز سن داره

پرسمان كودك

ابراز محبت کودکانه

1391/9/12 18:46
نویسنده : مشاورروحانی
3,923 بازدید
اشتراک گذاری

ابراز محبت به کودک چه اهمیتی دارد ؟

آیا کودکان به بهشت می روند ؟

ابراز محبت به کودکان

 

پیشوایان معصوم (ع) به کودکان، خانواده و اطرافیان خویش محبت بسیار و شخصیت آنها را تقویت می کردند و با احترام، تحسین و تشویق، اشتیاق درونی آنها را بارور و عکس العمل آنان را در برابر پدیده های پیرامون شان پویا می ساختند و به سمت و سوی مسائل جدید و عام المنفعه ساماندهی می کردند.

 

اگر کودکان و نوجوانان محبت احساس کمبود کنند و در برخوردهای اجتماعی، چه در محیط خانه چه در اجتماع ـ از نظر احساسی و عاطفی ـ اقناع نشوند و به سنین بالاتر بروند، دوگانگی شخصیت پیدا می کنند و زمینه های بهتر تربیت و هدایت در آنها کاهش می یابد. در نتیجه، نظام های آموزشی و تربیتی نیز با افرادی سرگردان و عقده ای و بعضا قانون گریز مواجه می شوند که نمی توانند کار چندانی برای اصلاح و تربیت آنها انجام دهند.

 

امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند: «حضرت موسی(ع) از خداوند پرسید: خدایا، برترین اعمال نزد تو کدام است؟ خداوند فرمود: دوست داشتن کودکان؛ زیرا من آنها را بر فطرت توحید خود آفریدم و اگر آنها را بمیرانم، همه آنها را، به رحمت خود، به بهشت داخل می کنم.»(1)

 

دوست داشتن قلبی و ابراز نمودن این محبت و میل باطنی سبب تحریک و باروری غرایز نهفته در نهاد کودکان و نوجوانان و در نتیجه، زمینه خوشی بینی به برنامه های تربیتی آنان آماده می شود. با توجه به این تأثیرات مثبت، پیشوایان دین برای زمینه سازی و ایجاد نشاط روحی کودکان و نوجوانان به آنها ابراز علاقه و شخصیت آنها را در منظر دیگران تقویت می کردند تا نیروهای خلاق درون آنها شکوفا شود و برای تربیت صحیح دینی آماده شوند.

 

کودکان، از طریق به آنها یاد می دهد که باید محبت کردن به دیگران را هم دوست داشته باشند و در کنار احساس ارزشمندی در خویش و اعتماد به نفس در کارها، به ارزشمندی دیگران نیز توجه کنند. همان طور که اگر به کودکان بی اعتنایی شود و خواسته های درونی آنها برآورده نگردد و به احساسات و عواطف و علایق آنها توجه نشود، در خود احساس بی ارزشی می کنند و بدین وسیله، از خود رفتارهای منفی نشان می دهند و زاویه دیدشان نسبت به بسیاری از پدیده های اطراف تغییر می کند.

 

باید توجه داشت که در ابراز محبت به کودکان هیچ گاه نباید افراط و زیاده روی کرد؛ زیرا محبت زیاد، باعث می شود کودکان از نظر شخصیت فردی و اجتماعی دچار ضعف شوند و افرادی زودرنج، لجباز و گاهی خودخواه بار آیند و در برابر مشکلات جامعه و معضلات طبیعی که در زندگی وجود دارد، دچار سردرگمی و تنش های روحی گردند.

 

منبع:. الطبرسی، رضی الدین، ابی الحسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص247، مؤسسه الاعلمی، 1392

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

میشه شفاعتم کنی پسرخاله
13 آذر 91 15:11
سلام بزرگوارسپاس ازحضورتان انشالله خداکمک کنه ادامه دهندگان راه شهیدان باشیم التماس دعا
میشه شفاعتم کنی پسرخاله
13 آذر 91 15:18
سلام بزرگوارازاین پستت هم استفاده کردیم خسته نباشیدبسیارجالب بودمخصوصاحدیث امام صادق(ع)ازحضرت موسی که ازخداوندپرسیدبرترین اعمال کدام است وخداوندفرمودند:دوست داشتن کودکان من الله التوفیق التماس دعا
مهناسادات و محیا سادات
16 آذر 91 19:54
سلام
مابر گشتیم



سلام .به سلا متی
مامان روانشناس
20 آذر 91 0:04
عمو روحانی عزیز با اجازه نظرتون در مورد تنبیه رو در وبم با ذکر وب شما قرار دادم