زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 18 روز سن داره

پرسمان كودك

فیس بوک وکودکان ما

1391/11/26 11:37
نویسنده : مشاورروحانی
2,893 بازدید
اشتراک گذاری

تاثیر فیس بوک بر کودکان ما ؟؟؟

یک پرسش وپاسخ از بخش پرسش پاسخ

با توجه به اهمیت موضوع من جواب رو در اینجا هم درج کردم

سلام بیایید درباره فیس بوک، مزایا و معایبش بحث کنیم... نظر شما درباره نو جوونهایی که توفیس بوک به راه های خیلی خیلی خطرناک کشیده میشن چیه؟؟؟ چطوری میشه یه نوجوون رو که تموم وقتشو تو فیسبوک میگذرونه و بعدش با یه عده بی سر و پا رفیق میشه و باعث آبرو ریزی خانواده ش میشه برخورد کرد؟؟؟ چرا هرچی پیشرفت تو اجتماع صورت میگیره ( منظورم از نظر ارتباط و رسانه ست)میزان خطری که بچه ها رو تهدید میکنه بیشتر میشه؟؟ من نگران دخترم هستم... شما چی؟؟؟ نگرانیتون رو درباره ی بچه هاتون که قراره نوجوانیشون رو تو دوره ای طی کنن که ارتباطات بیشتر از این پیشرفت میکنه چطور برطرف میکنین؟؟

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

پاسخ

با سلام خدمت شما والدین گرامی وتقدیر از همه عزیزان که در بحث مشارکت کردن

مطالبی رو که تقدیم می کنم  برای تامل بیشتر والدین عزیز است

 لذا باید توجه داشت که هر جایی آداب مخصوص به خود را دارد، شبکه های اجتماعی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اینکه چگونه در این محیط ها با دیگران تعامل کنیم، چگونه از  فضای موجود استفاده شود و اینکه چه قوانینی را برای ورود و ماندن در این شبکه ها باید رعایت کرد خیلی مهم است .

طبق قانون حمایت از کودکان در فضای آنلاین (COPPA) سایت‌هایی که به کودکان خدمات می‌دهند باید خدمات ویژه‌ای در نظر بگیرند اولا این خدمات یا وجود ندارد ویا اگر برخی بازی ها ونکات وجود دارد معمولا با اغراض خاص طراحی شده است که نتنها منفعت رسان نیست بلکه ضرر وضربه  میزند

اما فیس بوک در حالی این ادعا را می کند که این راز زشت را پنهان کرده و هنوز اقدامی خاصی  برای این موضوع مهم، که به عنوان راه چاره ای باشد از طرف آن شرکت به چشم نمی آید.

محیط شبکه اجتماعی محیط باز وگسترده ای  است، گاهی کودکان قبل از اینکه اقتضا سنی آنها اجازه دهد با اطلاعاتی برخورد می کنند که ممکن برای آنان زیان داشته باشد. طیف این سطح اطلاعات و دیتا را مسائل و مباحث غیر اخلاقی شامل می شود تا موارد خشن و مواردی که درک آن برای کودک سخت است و نظم فکری او را بر هم می زند و... .  لذا نمیتوان به بهانه به روز بودن کودک این فضا را در اختیار او قرار داد چرا که دادن تیغ به دست کودکی است که توان مدیریت صحیح واستفاده درست آن را نمیداند ودست خود را مجروح می کند .

هیچ تضمینی وجود نداردکه کودک  بتوانند درستی و نادرستی پیام ها را تشخیص دهند و از پس مراحل اخلاقی و شناختی پیام بر آیند و پیام های اینترنتی به راحتی می توانند آنها را بیش از آنکه می بایست در گیر کنند.

خانواده ها هم در سپردن کودکان و عضویتشان در این گونه شبکه ها بیش تر تامل کنند

والدین در قبال کودکان و نوجوانان شان مسئول هستند و باید بر فعالیت‌های آنها در دنیای مجازی نظارت داشته باشند. بايستي نكات امنيتي را رعايت كرد

مشکل کلیدی این است که جوانان چنین کاری را به عنوان یک تفریح بی‌خطر می بینند. آنها زمانی به پیامدهای کارشان پی می‌برند که خیلی دیر شده است.مثلا درگیر برخی عشقهای هیجانی و یا بلوغ زودرس و خود ارضایی و.. میشوند .

تایید این مطلب :تحقیق انجام شده توسط شرکت امنیتی "زون آلارم"؛ کودکان و نوجوانان به علت رفتارهای اشتباه و از روی ناآگاهی، خود را در معرض خطراتی همچون تجاوز و زورگیری قرار می‌دهند.

این تحقیق، فعالیت‌های آن‌لاین 600 کودک در سرتاسر جهان را مورد بررسی قرار داده است که سن آنها بین 10 تا 15 سال بوده و به طور مرتب از فیس‌بوک استفاده می‌کنند.

نکته دیگر این است که در حال حاضر، بازی‌های شرط بندی زیادی بر روی فیس بوک است، اما متخصصان اعتیاد هشدار می‌دهند که این بازی‌ها کودکان را ترغیب می‌کند که تصور کنند قماربازی، تفریح بدون ضرر است..

ثابت شده است که فرزندانی که از کودکی قماربازی می‌کنند، این کار تبدیل به عادت آنان می‌شود و مشکلات قماربازی برای آنان وجود دارد.( گواه این مطلب سرزدن به کانونهای  اصلاح وتربیت زندانها است  )

والدین گرامی باید به خاطر داشته باشند که بچه‌های زیر 13 سال با خطرات شبکه‌های اجتماعی آشنا نیستند و نباید به آن‌ها اجازه داد تا اطلاعات شخصی خود، خانواده و دوستانشان را در فیس‌بوک در معرض دید دیگران قرار دهند. چرا که رد وبدل این اطلاعات دردسرهای زیادی را برای والدین به بار آورده است

فيس بوك همانند قلابي عمل مي كند كه كودكان و قشر آسيب پذير را به محيط هايي نامناسب و مغاير با سن آنها رهبري مي كند.

اخيرا بسياري از گروههاي تبهكاري از طريق فيس بوك اقدام به شناسايي كودكان و جذب آنها به گروه هاي خلافكاري و سوء استفاده جنسي مي كنند.

لذا حضور در این فضا پُز و کلاس ندارد که والدین فرزندان را  تشویق به حضور در چنین فضایی کنند .

به گزارش  مهر، براساس تحقیقات یک عصب شناس، مغز کودکان و نوجوانان در مراحل اولیه پس از آن که بیش از حد در معرض دنیای سایبر قرار گرفت به خوبی رشد نمی کند.

براین اساس مغز انسان همگام با محیط اطرافش رشد می کند و نیاز به یک محیط شبیه سازی شده دارد تا به درستی رشد کند، اما اتکا به شبکه های اجتماعی و افزایش استفاده از بازیهای رایانه ای بر مغز تأثیرات مهمی دارد.

لذا ضمن اینکه موجب اعتیاد میشود مداومت در استفاده از این شبکه ها موجب می شود که کاربران دچار بحران هویت شوند چرا که آنها بی صبرانه در انتظار توجه بی درنگ سایرین به خود هستند.

نکته دیگر این است که خیلی از اطلاعات مورد نیاز فرزندان درسایر فضاها وسایتها هم هست ونیازی نیست حتما به این فضا وارد شوند که مدیریت شده نیست وانواع اقسام مسائل در آن جریان دارد

به راستی آیا ارزش این را دارد که روحیه وقلب  صاف وصادق فرزندانمان را در معرض چنین محیطی قرار دهیم که درصد ریسک آن بالا است . آیا مطالبی که ولو مفید از آن به دست می آورند قیمت وبهای آن را دارد که این خطرات را به جان بخریم

موفقیت شما خوبان را از درگاه ایزد متعال خواستارم

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان سيد محمد سپهر
30 بهمن 91 8:48
با سلام و احترام !به مطلب خوبي اشاره كرديد خدا خيرتان دهد
SABA
30 بهمن 91 15:28
سلام من وارد کننده محصولات دکوري منزل هستم در صورت تمايل به همکاري در فروش محصولات ما و يا تمايل به واردات هر گونه کالائي بدون دريافت وجهي از شما ما براي شما کالاي مورد نظرتان را وارد ميکنيم و بعد از رسيدن کالا به دستتان پول آن را دريافت مي کنيم www.jenseno.ir
shamsa
1 اسفند 91 19:50
سلام.وبلاگ خیلی خوب و جالبی دارین. به وبلاگ ما هم سری بزنین،آتلیه آن لاین واقعی.فقط و فقط با 1000 تومان عکس های خود را مانند عکس های آتلیه تحویل بگیرید و از دیدن زیبایی آنها به شگفت بیایید. عکس های نی نی کوچولو ها،آقایون و حتی خانم های عزیز www.beautyphoto.persianblog.ir
دخملی شکلک
23 فروردین 92 0:10