زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 26 روز سن داره

پرسمان كودك

ابزار نهادینه سازی فرهنگ( کیف و لوازم التحریر)

1392/6/15 13:42
نویسنده : مشاورروحانی
3,442 بازدید
اشتراک گذاری

آيا تصوير روي كيف و دفتر مي تواند اثر تربيتي قابل توجهی برفرزندان ما  داشته باشد؟


پاسخ سوال در ادامه مطلب

جنگ نرم قهرمانان ملی با بن تن و اسپایدرمن ها

 

اگرتربيت كودك بر اساس فرهنگ غربي و بيگانه باشد رفتار كودك از طريق همسان سازي با تصاوير شكل مي گيرد و رفتارهاي آنها را انجام مي دهد كه اولين معترض به اين رفتار كودك خود والدين هستند، والدين بايد حواسشان باشد كه اين يك نوع جنگ نرم است كه ...

با رسيدن به روزهاي پاياني تابستان و بازگشايي مدارس بيشترين تكاپوي خانواده ها تهيه لوازم التحرير و كيف و كفش براي دانش آموزان است، در اين چند روز بحث هايي در خصوص تصاوير غربي و به دور از فرهنگ ايراني و اسلامي بر روي لوازم التحرير مطرح می باشد.

 

" آيا تصوير روي كيف و دفتر مي تواند اثر تربيتي قابل توجهی داشته باشد؟" 

انسان موجودي تربيت پذير است و به طور مستمر در حال تربيت شدن است، انسان لحظه به لحظه از محيط بيرون، اجتماع افراد و تمام عواملي كه در پيرامونش هستند تأثير مي پذيرد. اين نكته بسيار مهمي است كه همه ما بايد به آن دقت كنيم و دانش آموزان و فرزندان ما هم از اين قاعده مستثني نيستند.

 

انسان به همه محركهاي بيروني پاسخ مي دهد، يكي از عوامل تربيت ميان ما انسان ها عامل محيط و جامعه است كه درشكل گيري شخصيت انسان تأثير مي گذارد حالا اين محيط مي تواند در واقع همان اشياء و افراد باشد.

 

تصاوير غربي روي لوازم التحرير چگونه مي توانند تاثير بر روي شكل گيري شخصيت داشته باشند؟

 

يكي از عوامل محيطي و اجتماعي تأثير گذار بر روي تربيت انسانها، منابع اطلاعاتي هستند و از آنجا که تصاوير، نوشته ها و اشيا پيراموني هم به نوعی منبع اطلاعاتي محسوب مي شوند، بنابراین  والدين و همه افراد و متوليان امر آموزش بايد اين را بدانند كه تصاوير و نوشته هاي اطراف ما و دانش آموزان بطور مستمر و به دور از چشم آنها، فرزندان و دانش آموزان را تربيت مي كنند.

 

تصاوير روي جلد هاي دفاتر يا كيف هاي مدارس و لوازم تحرير كه براي دانش آموزان خريداري مي كنيم به اين دليل روي شخصيت دانش آموزان تأثير گذار هستند كه چون دانش آموزان انس و الفت بيشتري با اين لوازم تحريرها دارند اين تصاوير به مرور زمان و به طور پنهان و ناخداگاه روي شخصيت انسان ها تأثير مي گذارد و آنها را عاشق شخصيت هاي ساخته فرهنگ غرب مي كند و از شخصيت هاي حقيقي ايران و اسلام دور مي كند كه اين بزرگترين ضربه فرهنگي است.

 

اگر شخصيت كودك تحت تاثير اين شخصيت ها شكل گرفت چه اتفاقي رخ مي دهد؟

 

رفتار كودكان تحت تاثير شخصيت كودكان است، گرايش و نگرش كودكان نسبت به يك موضوع و رفتارهاي او نماد بيروني شخصيت او می باشد. رفتار تاثير گرفته از شخصيت هاي منفي، رفتار دانش آموزان را در برخورد با معلمان، هم نوعان، والدين و خواهر و برادر تغییر می دهد. رفتارهايي كه پدر و مادر نمي داند از كجا شكل گرفته است در صورتي كه خودمان الگوي غلط را روي كيف و لوازم التحرير در اختيار وي قرار داده ايم.

 

آیا تربيت رسمي والدين و مربيان در مدرسه نمي تواند نقش اين الگوها را كاهش دهد؟

 

دو نوع آموزش و تربيت داريم يكي آموزش رسمي شامل درس و مدرسه ، يكي تربيت غير رسمي كه خارج از قانون و قاعده مدرسه  دانش آموز تربيت مي شوند. همراه كردن بچه ها با تصاويري که به مرور زمان تأثير پنهان خودش را مي گذارد، تربيت پنهان است كه گاهي به مراتب بيشتر از تربيت رسمي تاثير دارد. اين تأثيرگذاري پنهان را والدين نمي بينند، اما زماني كه كارشناسانه برخي رفتارهاي نامناسب فرزندان آنها را بررسي مي كنيم، دقيقا با آن شخصيت تصاويري كه ما با او همراه كرده ايم مطابقت مي كند. لذا اين را والدين بايد بپذيرند كه اين تأثيرگذاري پنهان براي دانش آموزان وجو دارد و نمي توانند ادعا كنند كه تصوير يك كتاب و دفتر و كيف، دارای چنین قدرتی نیست كه بخواهد فرزندان آنها را تربيت كند. اين تصور غلطي است.

 

 

چه اتفاقي افتاده كه بچه ها به اين شخصيت ها علاقه مند شدند؟

بعضي پدر و مادرها مي گويند كه خود بچه ها به اين نوع دفتر و كيف ها علاقمندند و ما مجبوریم به خواست آنها اعتنا کنیم.

 

افرادي كه به عنوان عامل يا تأثير گذار در مهيا كردن اين گونه تصاوير و فيلم ها و كارتون ها براي كودكان هستند متعددند، جامعه و والدين مي توانند  يكي از مهمترين آنها باشند و همسالان و دوستان خود كودك هم مي توانند در این زمینه نقش داشته باشند، اما خود والدين نقش اصلي را دارند كه در مسير شكل گيري شخصيت منفي موثر هستند، اگر از ابتدا براي فرزندشان فيلم هاي نا مناسب تهيه نمي كردند، روند علاقه فرزند و دانش آموزان و هزاران مشكل بعد از آن به وجود نمي آمد.

 

برخی عنوان مي كنند؛ حالا اکر تصاوير بر روی کیف و دفتر غربی باشد چه تأثيري دارند؟

 

 شخصيت و رشد كودكان در بند اين فرهنگ هاي غربي مي شود، اگر فرهنگ كه كودك و دانش آموز در آن در حال رشد است فرهنگ ديني باشد، شخصيت رشد يافته كودكان يك شخصيت ديني و مثبت است و اگر بر اساس فرهنگ غربي و بيگانه باشد رفتار كودك از طريق همسان سازي با تصاوير شكل مي گيرد و رفتارهاي آنها را انجام مي دهد كه اولين معترض به اين رفتار كودك، خود والدين هستند.  والدين بايد حواسشان باشد كه اين يك نوع جنگ نرم است كه دشمن دارد از طريق شبيه خون فرهنگي وارد مي كند و اگر حواس ها جمع نباشد خيلي راحت مي توانيم در اين كار ضربه  بخوريم و آينده فرزندان خود را در غفلت، تباه كنيم.

 

اگر والدين بخواهند غفلت خود را جبران كنند و اين شخصيت هاي منفي را از فرزندان خود دور كنند چه كار و راه حل هايي پیشنهاد می کنید که كودك هم آسيب نبيند؟

 

اگر بخواهیم شخصيت اسپايدرمن و بن تن و اينگونه شخصيت ها را از دانش آموزان دوركنيم، بايد تصاوير مثبت و زيبا و مطابق با فرهنگ ايراني و اسلامي را كم كم و تدريجي جايگزين تصاوير منفي كنيم. والدين دقت كنند نبايد به يكباره و دفعي و با اجبار تصاوير شخصيت هاي منفي را از اتاق كودك بردارند و سراغ  تصاوير مذهبي بروند. به طورمثال در ابتدا براي خريد 4 دفتر، سه تا از آنرا مطابق میل و اشتیاق کودک بخرند و یکی از دفاتر را با تصویری مثبت اما زیبا و جذاب انتخاب کنند. جايگزيني يكي از راه حل هاي مناسب براي از بين بردن تاثير هاي غلط و منفي قبلي است.

 

راه دوم اين است كه در تشويق هايي كه براي كودكان و نوجوانان قرار مي دهيم، لوازمي كه تصاويرش مثبت و داراي بار فرهنگي ايراني و اسلامي است را تهيه و به عنوان هديه به وي بدهيم هديه يكي از علاقه مندي هاي كودك است، زيرا احساس مي كند كار بزرگي انجام داده و هديه گرفته است و آنرا بعنوان سند افتخار خود می داند. پس به آن هديه علاقه مند مي شود.

 

 سوم اينكه با زبان و ادبيات ساده كودكانه كم كم آثار بد و منفي برخی تصاويرها را براي بچه ها توجيه كنيم.

 

رسانه خصوصا رسانه ملي چگونه می تواند كودكان را از شخصيت هاي غربي دور كند و به شخصيت هاي وطني علاقمند نماید؟

 

رسانه به عنوان يك عامل تأثير گذار اجتماعي در فرهنگ، مخصوصا فرهنگ كودكان مي تواند نقش بسزایی ایفا کند. رسانه در ديدن و شنيدن فرزندان و حتی والدین تاثير مي گذارد. مثلا اگر رسانه برنامه خاصي را که براي خانواده ها می گذارد، از كارشناسان تربيتي و روانشناسی در اين زمينه دعوت كنند تا طی جلساتی گفتگویی خانواده ها بتوانند اين مباحث را بشنوند و بعد شناختي خانواده ها تقويت شود که از این طریق نوع نگاه خانواده به مسائل اطرافشان تغییر پیدا می کند و حتی این امر مي تواند در خريد آنها براي فرزندانشان تأثير گذار باشد.

 

در همین راستا رسانه ملی می تواند برای کودکان نیز فيلم هاي جذاب و كوتاهي آماده كند. مخصوصا در تبليغاتشان در شبكه پويا كه در بين كودكان و نوجوانان محبوبيت زيادي پيدا كرده است، از تصاوير و شخصیت های مثبت استفاده كنند.(منبع: بی باک نیوز)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)