زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 22 روز سن داره

پرسمان كودك

چه عواملی موجب میشود کودکان شبیه ما شوند

1392/9/10 12:45
نویسنده : مشاورروحانی
3,403 بازدید
اشتراک گذاری

کودکان شبیه ما می‌شوند
رفتار کودک درواقع، آینۀ رفتار والدین اوست. به این موضوع در علوم رفتاری، همانندسازی می‌گویند؛ یعنی کودک ویژگی‌های فکری و عاطفی و رفتاری افراد شاخص زندگی خود (پدر و مادر و اعضای خانواده) را می‌پذیرد و بی‌آنکه بداند، شبیه آنان می‌شود.

چه عواملی موجب میشود کودکان شبیه ما شوند ؟

کودکان شبیه ما می‌شوند

رفتار کودک درواقع، آینۀ رفتار والدین اوست. به این موضوع در علوم رفتاری، همانندسازی می‌گویند؛ یعنی کودک ویژگی‌های فکری و عاطفی و رفتاری افراد شاخص زندگی خود (پدر و مادر و اعضای خانواده) را می‌پذیرد و بی‌آنکه بداند، شبیه آنان می‌شود.
رفتار کودک درواقع، آینۀ رفتار والدین اوست. به این موضوع در علوم رفتاری، همانندسازی می‌گویند؛ یعنی کودک ویژگی‌های فکری و عاطفی و رفتاری افراد شاخص زندگی خود (پدر و مادر و اعضای خانواده) را می‌پذیرد و بی‌آنکه بداند، شبیه آنان می‌شود.
نیت الهی،دعا

زن و شوهر لازم است در هنگام ازدواج فکر کنند برای چه ازدواج می‌کنند؟ برای چه فرزند می‌خواهند و چگونه فرزندی می‌خواهند؟ پس بهتر است در روابط زناشویی هم، قصد قربت و کسب رضای خدا را فراموش نکنند و طمأنینه و آرامش را درنظر داشته باشند (میخبر، 1382: 33‌و‌34).

امام‌ سجاد(ع) به یکی از اصحاب خود فرمود: «براي بچه‌دارشدن بگو: رب لا تذرنی فرداً و اَنت خیرُ الوارثین، و اجعل لی من لدنک ولیا یرثنی فی حیاتی و یسغفر لی بعد موتی و اجعله خلفا سویا و لاتجعل للشیطان فیه نصیبا، اللهم انی استغفرك و اتوب الیک انک انت الغفور الرحیم؛ خدایا مرا تنها مگذار و تو بهترین وارث هستی، براي من از نزد خود کسی را قرار ده که از من ارث برد در حیاتم و استغفار کند براي من بعد از مرگم و او را سالم قرار ده و براي شیطان در او نصیبی قرار مده، بارخدایا از تو طلب آمرزش می‌کنم و به‌سوي تو برمی‌گردم، تویی آمرزندۀ مهربان. هرکه این دعا را بسیار بخواند، خداوند آنچه امید دارد از مال و فرزند همراه با خیر دنیا و آخرت به وي خواهد داد. خداوند می‌فرماید (سوره نوح؛ آیات 10-12): «استغفرا ربکم انه کان غفارا یرسل السماء علیکم مدرارا و یمددکم باموال و بنین و یجعل لکم جنات و یجعل لکم انهارا؛ فرزند شایسته، گل بهشتی است، خود را محروم نکنید.» پیامبر اکرم(ص) فرمود: «فرزند شایسته، گلی از گل‌هاي بهشت است»(محمد نجفی یزدی، 1379: 55تا64)

یکی از نکات مهم در سلامت تشکیل نطفه، پس از یاد خداوند، تأثیر غذای حلال است. در دین مقدس اسلام، غذا هم ازلحاظ مادی و هم ازلحاظ معنوی بررسی می‌شود. غذای حرام تأثیر بدی بر روح و روان فرزند می‌گذارد (میخبر، 1382: 33و34).

غذای حرام، از هنگام انعقاد نطفه تا زمان بارداری و شیردهی و... و تا پایان زندگی فرزندان اگر وارد شود، اثر منفی خواهد گذاشت و همان لقمۀ حرام باعث بدبختی فرزند می‌شود (قدرتی، 1375: 35و36). پیامبر خدا(ص) در مواجهه با پسر مسعود فرمودند: «ای پسر مسعود، حرام نخور، حرام نپوش، از راه حرام زن مگیر و نافرمانی خدا نکن؛ چراکه خداوند متعال در آیۀ 64 سورۀ اسراء به ابلیس می‌فرماید: «وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا؛ و هرکس از آنان را توانستی با آوازت از جای بکَن و سواره‌نظام و پیاده‌نظامت را بر ضدّشان بسیج کن و با آنان در اموال و اولاد شریک شو و به ایشان وعده بده و شیطان جز از روی فریب به آنان وعده نمی‌دهد.» امام‌ صادق(ع) در این‌ باره می‌فرماید: «کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ؛ مال حرام، در فرزندان آشكار می‌شود و روی آن‌ها اثر می‌‌گذارد.»

بر همین اساس، رسول‌خدا برای انعقاد نطفۀ حضرت زهرا(س) به دستور خداوند 40 روز از حضرت خدیجه(س) کناره گرفت و پس از 40 روز عبادت و روزه‌داری با غذایی که از بهشت آورده شد، افطار کرد و آنگاه نطفۀ حضرت زهرا(س) منعقد شد. (میخبر، 1382: 33و34).

خصوصیات رفتاری مناسب،محیط،

همزمان با رعایت مسائل دینی قبل از فرزنددارشدن، پدر و مادر ازلحاظ روحی و رفتاری نیز باید برای فرزنددارشدن آماده شوند و برای تربیت فرزندی مناسب، باید خصوصیات رفتاری خوب را در خود تقویت کنند و از بدرفتاری بپرهیزند و دربارۀ پرورش و تربیت کودک، مطالعه و تحقیق کنند؛ چراکه کودکانی که با محرک‌های مناسب و در محیط شایسته رشد می‌کنند؛ یعنی پدر و مادر و اطرافیان با آنان وقت صرف می‌کنند، می‌گویند و می‌شنوند، آنچه را در اطراف آنان است می‌بینند و کتاب می‌خوانند، ازنظر هوشی و ذهنی بر کودکانی که در محیط محروم و منزوی هستند، برتری دارند. رفتار کودک، درواقع آینۀ رفتار والدین اوست. به این موضوع در علوم رفتاری، همانندسازی می‌گویند؛ یعنی کودک، ویژگی‌های فکری و عاطفی و رفتاری افراد شاخص زندگی خود (پدر و مادر و اعضای خانواده) را می‌پذیرد و بی‌آنکه بداند، شبیه آنان می‌شود. به‌همین‌دلیل پدر خوب، پسر خوب را پرورش می‌دهد و مادر خوب نیز برای دختر خود، نمونۀ زن‌بودن و همسربودن و مادربودن می‌شود.

بر این اساس، ضروری است پدران و مادران آینده از هم‌اکنون نه‌تنها به فکر اصلاح رفتارهای نامناسب خود باشند و رفتارهای خوب را در خود تقویت کنند؛ بلکه باید دربارۀ عوامل مؤثر بر تربیت کودکان نیز اطلاعات کافی داشته باشند؛ مانند کاربرد و تأثیر رسانه‌های جمعی و سایر محرک‌های محیطی بر شخصیت و تربیت فرزند و مراقب باشند که مبادا بر اثر غفلت، با فرزندی کج‌رفتار مواجه شوند. پدران و مادران آگاه، فرزندان آگاه به جامعه تحویل خواهند داد؛ بنابراین، تغییر سبک زندگی پدر و مادر برای فرزنددارشدن، موضوعی بدیهی و اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)