زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

پرسمان كودك

تقویت هوش هیجانی

1392/12/11 13:21
نویسنده : مشاورروحانی
4,326 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه می توان هوش هیجانی کودک  را تقویت کرد؟

چگونه می توان هوش هیجانی کودک 1 تا 2 ساله را تفویت کرد؟

با سلام خدمت شما پرسگر گرامی
اوایل دوران كودكی (زمانی كه او محدودیتهای خود را در فرآیند رشد عاطفی اش تجربه می كند) بهترین فرصتی است كه شما می توانید از آن استفاده كرده و به كودك خود آموزش دهید كه چگونه احساسات قدرتمند خود را مدیریت كرده و خود را آرام كند. محیط امن خانواده بهترین جایی است كه می توان در آن این درسهای مهم زندگی را یاد داد و یاد گرفت.
هنگامی كه شما به كودك خود كمك می كنید تا احساسات تند و تیز خود مانند عصبانیت نا امیدی یا آشفتگی ذهنی را درك كرده و آنها را مدیریت كند در واقع به او كمك می كنید تا بهره هوش عاطفی یا هوش هیجانی در او افزایش پیدا كند.
لذا كودكی كه بهره هوش عاطفی او بالاتر باشد قادر است ارتباط بهتری با احساسات خود برقرار كند؛ در هنگام اوج هیجانهای عاطفی خود را آرامتر كند؛ دیگران را بهتر درك كرده و با آنها بهتر ارتباط برقرار كند؛ و ایجاد روابط دوستانه محكمتر برای او آسان تر است.
هوش هیجانی نقش ویژه ای آن در افزایش سطح اعتماد به نفس و مسوولیت پذیری دارد
اکنون به صورت خلاصه به برخی از روشهایی که منجر به افزایش هوش هیجانی کودک می گردد اشاره می کنیم :

1: استفاده از تكنیك های هدایت عاطفی :هدایت عاطفی در واقع یك دستورالعمل گام به گام است كه شما می توانید با استفاده از آن به كودك خود آموزش دهید كه احساساتش را تجزیه و تحلیل كرده و در هنگام برخورد با مشكلات روحی و عاطفی آنها را مدیریت كند. به این تكنیك توجه کنید:
هنگامی كه كودك از ابرازاحساسات می کند با دقت به حرفهای او گوش بدهید وبه او توجه کنید و شما نیز واکنش نشان دهید سپس همه آنچه را با شما در میان گذاشته است مجددا برایش بازگو كنید
2- به كودك خود كمك كنید تا احساسات خود را نامگذاری كند
دامنه لغات كودك شما در این سن ضعیف بوده و درك او نیز از علت و معلولها بسیار ابتدایی و اولیه است؛ در نتیجه او برای تشریح احساسات خودش با مشكل مواجه می شود. شما می توانید به او كمك كنید تا نامهایی را برای احساسات مختلف خودش انتخاب كند و در نتیجه یك لغتنامه برای احساساتش ایجاد كند. مانند احساس ناراحتی ،خوشحالی ، درد و...
3- احساسات كودك خود را با ارزش شمرده و آنها را تائید كنید
مثلا هنگامی كه كودك شما نمی تواند پازل را كامل كند و در نتیجه عصبانی می شود و كج خلقی می كند به جای اینكه به او بگویید: «دلیلی وجود ندارد كه اینقدر ناراحت باشی» بهتر است تصدیق كنید كه واكنش او كاملا طبیعی است. بگویید: «وقتی آدم نمی تونه پازل را كامل كنه واقعا حوصله اش سر می ره. مگه نه؟». اگر به او بگویید كه واكنشهایش بی مورد یا بیش از حد هستند او احساس می كند كه گویی باید جلوی بروز احساسات خودش را بگیرد.
4- صحبتهای عاطفی و صحبت كردن پیرامون احساسات برای كودكان (همانند بزرگسالان) بسیار مفید است.
5- فراهم کردن زمینه ارتباط با سایر کودکان و تعامل با آنها تاثیر گذار است
6- حضور در محیطها و فضاهای جدید و استفاده از ابزار با رنگهای مختلف و متفاوت موجب تقویت و حس کنجکاوی و پاسخ به آن نیز میشود
7-از مشكلات عاطفی برای آموزش نحوه حل مشكلات استفاده كنید
هنگامی كه كودك با شما یا یك بچه دیگر مشكل پیدا می كند محدودیتهای او را به وضوح برایش توضیح دهید سپس او را به سمت پیدا كردن راه حل مناسب راهنمایی كنید.
مثلا شما می توانید بگویید: «می دانم از اینكه خواهرت ساختمانی را كه با آجرهای اسباب بازی ساخته بود خراب كرد عصبانی هستی. اما نباید او را بزنی. پس وقتی عصبانی می شوی چه كار دیگری می توانی بكنی؟».
8- با حفظ آرامش خودتان یك الگوی مناسب برای كودك باشید
چرا که واكنش شما در برابر ابراز احساسات كودك خودتان ویا مسائل و مشکلات دیگر مهم است .
احساسات منفی والدین واطرافیان و... برکودک اثر گذار است
9- زمینه های تجربه ای مختلف را برای او فراهم آورید
10-تعامل و بازی درمانی (بازی های مختلف کودکانه ) با ایشان نیز تاثیر گذار است
11-دقت در نوع تغذیه که برای مغز و رشد آن مفید است نیز تاثیر گذار است

پسندها (1)

نظرات (0)