زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

پرسمان كودك

کودکان وعلاقه به روزه

1393/4/25 17:42
نویسنده : مشاورروحانی
3,284 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام. دخترم 11 ساله است و روزه بر او واجب. اما به شدت از تشنگی شکایت دارد و خیلی برایش سخت است. راهنمایی بفرمائید که هم علاقه به روزه پیدا کند و هم روزه هایش را بگیرد.

با سلام. دخترم 11 ساله است و روزه بر او واجب. اما به شدت از تشنگی شکایت دارد و خیلی برایش سخت است. راهنمایی بفرمائید که هم علاقه به روزه پیدا کند و هم روزه هایش را بگیرد.

 
پاسخگو:روحانی مقدم علی اکبر   زمان:1393/4/25

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی و ارجمند
دنیای كودكان دنیایی سراسر رمز و راز است . آنان چون دانش كافی ندارند ، برای دریافت پیرامون خود به تخیل یا اندیشه هایی برخاسته از رویا دست می زنند و به پدیده ها از دریچه بهت و حیرت، و گاه شیفتگی و جذبه می نگرند . از این روست كه دنیای كودكان بی آلایش و پاك است . آنان یكپارچه از آرزوهای پاك و بلندپروازانه ساخته شده اند ،در دنیای كودكان شاید بی اغراق بزرگترین آرزو ، بزرگ شدن باشد. كودكان همواره در آرزوی بزرگ شدن و بالیدن هستند و برای نیل به این مقصود از والدین و اطرافیان بزرگسال خود تقلید می كنند. از زمانی كه كودكی نوپا پا در كفش پدر ، مادر یا بستگان خود می كند، از آن زمان كه دختر بچه ای كوچك چادر یا روسری به سر می كند یا پسر بچه ای در آینه پشت لبان خود را به امید دیدن تار مویی می كاود، همه و همه بزرگترین آرزوی كودكانه كودكان را می نمایاند . كودكان، كودكی خود را با یك آرزو سپری می كنند و آن بزرگ بودن و به شیوه بزرگسالان رفتاركردن است. گاه فعل و عملی در نظر كودكان یك كار بزرگ و پرجذبه است و گاه كار دیگری در نظر آنها كوچك و بی اهمیت .
روزه داشتن یكی از اعمال بزرگسالان است كه برای كودكان جاذبه بیشمار دارد. كودك حال روحانی والدین خود را به هنگام افطار كه لب باز نمی كنند تا دعایی را زیر لب زمزمه كنند، می بیند و بدان با دقت می نگرد . زمزمه های دعای سحر را در خواب و بیدار شبانه می شنود . همه اینها برای او راز بزرگی را در خود دارد و به تخیل و آمال كودك مجال جولان می دهد و برای آنكه سهمی از این بزرگی را نصیب خود سازد به اصرار از والدین خود می خواهد تا او را نیز در این كار مشاركت دهند.
نخستین روزه خود خاطره خوشی به همراه داشته باشد در پایان هر روز و یا در روز عید فطر هدیه ای برای وی در نظر می گرفتند كه كاملاً با استطاعت خانواده هماهنگ بود
بر كسی پوشیده نیست كه تشویق از اهمیتی به سزا در تربیت كودك برخوردار است. تشویق نه تنها دركودكان، كه حتی در بزرگسالان و جوامع نیز می تواند برانگیزاننده رفتاری درست و اصولی، یا بر حذردارنده از فعلی نادرست و غیراصولی باشد .
• .گفتن «آفرین» یا حتی نگاهی از سر تحسین، می تواند در شخص بزرگترین حق شناسی ها را ایجاد كند، و هر چه شخص معصوم تر و پاك نهادتر، تشویق در او كاری تر و كارسازتر
• برای روزه گرفتن فرزند از تشویق ¬های درونی و بیرونی استفاده کنید. مثلا می ¬توانید قبل از فرا رسیدن ماه رمضان از ارزش روزه، فوائد و ثواب آن برای کودک خود بگویید. همچنین می¬ توانیم از تشویق¬ های بیرونی هم نهایت استفاده را ببریمد و با دادن پول و هدیه به فرزندانتان آن ها را به گرفتن روزه تشویق نمایید
• توجه داشته باشید که به علّت مقطعی بودن روزه¬ ی ماه مبارک رمضان در یک ماه سال، برخی از اشکال¬ هایی که برای تشویق¬ های بیرونی بیان شده است ـ مانند شرطی شدن فرزند ـ در کودکان کم سنّ و سال ما ایجاد نگردد.

• برای تشویق و ترغیب كودك یا نوجوان به انجام فرایض دینی، بهترین راه دادن هدایا یا انجام اعمالی است كه مورد توجه اوست . " اگر می خواهید اشتیاق به انجام كاری را در كودك خود ایجاد كنید، كاری كنید كه كه آن كار از نظر او تجربه ای موفق و لذت بخش باشد " تحسین و تشویق یكی از راه های ایجاد احساس لذت بخش در كودك است.
• وقتی كودك یا نوجوان در حین انجام فرایض دینی احساس خوشایندی نسبت به خود داشته باشد در عمل به فرایض دینی ثابت قدم و استوار خواهد شد .

• با پزشک تغذیه مشورت کنید و از تغذیه هایی استفاده کند تا تشنگی به او غالب نشود
• برای یانطور کودکان بهتر است طوری برنامه ریزی کنید با توجه به فصل تابستان و تعطیلات که شب تا سحر بیدار باشد و در روز بخوابد

• اهمیت تشنگی را برای او بازگو کنید و ثواب صبر و تحمل و مثلا اشاره به تشنگی امام حسین و یاران او در کربلا
•شما والدین عزیز می توانند با ابتكار عمل، روزه داری را برای كودك یا نوجوان خود تجربه ای خوشایند كنید . به عنوان مثال برای روز عید فطر او هدیه ای شایسته در نظر بگیرید و به او اعلام کنید

• فلسفه ¬ی روزه را به کودک بیاموزید
هر چه سنّ کودک ما بیشتر شد و از نظر عقلی در مرتبه ¬ی بالاتری قرار گرفت، به تدریج تشویق ¬های بیرونی را کم¬ رنگ¬تر کرده و کم¬کم کودک خود را متوجه فلسفه ¬ی اصلی روزه که همان رسیدن به تقوی و اطاعت از دستور الهی است سوق دهیم.
• برای افطار، فرزندتان را به اماكن مورد علاقه او ببرید .
• درانجام فرایض به هیچ وجه راه خشونت و شدت عمل نپیمایید بلكه همواره ملایمت ، نرمش و محبت را پیشه سازید . به هنگام سحر كودك را با نوازش از خواب بیدار كنید
• تلاش کنید با تمهیداتی(تغذیه مناسب و مدیریت شده ) سلامت او را فراهم آورید
• غذاهای مورد علاقه وی را آماده كنید و كارهایی دیگر كه مطمئناً شما والدین عزیز با ذكاوت و تیزهوشی بدانها دست خواهید یافت .
• کار او را در پیش دیگران بزرگ جلوه دهید و تعریف کنید
• توان جسمی کودک را در نظر بگیردید. گاهی لازم است استراحتی پیش بیایید که کودک انرژی خود را بازیابی کند و برای او ضرر نداشته باشد تا زده شود
• ارزش و اهمیت روزه داری را برای او تبیین کنید
البته در عین انجام كارهای تشویق آمیز، در نظر داشته باشید كه انجام فرایض دینی آنگاه ارزشمند است كه از روی آگاهی كامل و ایمان قلبی انجام گیرد . و بدین منظور با تهیه كتب و منابعی كه فلسفه روزه را به زبان ساده توضیح داده است بر معرفت دینی كودك و نوجوان خود بیافزایند.

میتوانید کتاب آیین شکوفایی» نوشته ی «احمد نباتی را نیز مطالعه بفرمایید


موفق و پیروز باشید.

پسندها (4)

نظرات (0)