زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 10 ماه و 30 روز سن داره

پرسمان كودك

آمادگي كودك براي نماز

1390/6/31 16:49
نویسنده : مشاورروحانی
5,761 بازدید
اشتراک گذاری

والدین چگونه باید كودك را برای نماز خواندن آماده كنند؟

 

                                        براي مشاهده پاسخ برروی بال پروانه کلیک کنید

متن پاسخ:

روایات نسبتاً زیادی در رابطه با نماز و سن شروع به آن وارد شده است.در اینجا فرصت پرداختن به تك تك آنها نیست، اما می توان با دسته بندی و ذكر چند نمونه از هر كدام به نتایج مطلوبی رسید. این روایات به لحاظ عبارات به كار رفته در آن به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته اول روایاتی كه در آنها از لفظ «وجوب» برای شروع نماز استفاده كرده است.

دسته دوم روایاتی هستند كه لفظ «امر» به نماز و «مؤاخذه» برای آن را به كار گرفته است.

دسته سوم روایاتی هستند كه در آنها، اجازه تنبیه بدنی كودكان برای اقامه نمازشان داده شده است.

با جمع بندی روایات، برای آموزش نماز سه مرحله باید به ترتیب طی شود.

اگر او را پیش از تكلیف برای این مهم عادت ندهیم، به جا آوردن آن در ابتدای تكلیف، سخت، تكراری و به خصوص برای نماز صبح درد سرساز است. به خصوص اگر نوجوان در این رابطه با اصرار زیاد والدین مواجه شود منجر به لجبازی یا دروغگویی وی می شود و آن زمان، برای هدایت این نهال سركش كمی دیر شده است و مشكل چند برابر!

اول: از زمانی كه كودك قدرت فهم نماز را پیدا می كند، باید آموزش نماز را آغاز كرد. اگرچه این فهم به صورت اجمالی باشد. این مرحله تقریباً از پنج یا شش سالگی شروع و به شش تا هفت سالگی ختم می شود. در این سنین نباید اجباری در كار باشد و فقط كودك را با نماز آشنا می كنیم. شاید بتوان این اختلافی را كه در سن ابتدای شروع نماز است را به تفاوتهای رشد عقلی كودكان برگرداند.

دوم: این مرحله از شش یا هفت سالگی شروع و به نه الی ده سالگی ختم می شود. در این مرحله، آموزش نماز به صورت جدی و به روش مستقیم است. در این روش والدین نماز آنان را تحت نظر می گیرند و در صورت اهمال كاری آنان را مؤاخذه می كنند.

سوم: این مرحله آخر از نه یا ده سالگی شروع شده و تا بلوغ ادامه دارد. نماز خواندن برای كودك در این سنین امری كاملاً جدی محسوب شده و تا آنجا بر آن تأكید می شود كه برای ترك نماز ممكن است، تنبیه بدنی شود. این مرحله ای است كه كودك كاملاً با احكام و فواید و آثار نماز هم آشنا می شود و استدلالهای بزرگترها در او كارگر می افتد.

این روایات به صورت كلی سنین شروع به آموزش نماز را مطرح و به صورت خیلی اجمالی حدود انتظار والدین را در هر مرحله بیان كردند. اما اینكه آموزش به چه صورتی باید شروع شود را روشن نكرده اند. به عبارت دیگر، در این روایات بیان نشده است كه ایا به كودك پنج، شش ساله، نماز كامل آموخته شود یا آموزش به صورت گام به گام باشد.

در روایتی كه عبدالله بن فضاله از امام صادق (علیه السلام)نقل می كند، روش این آموزش با لحاظ سن به تفصیل بیان شده است و ذكر آن روایت و بررسی آن خالی از لطف نیست.

آنگاه كه پسر سه ساله شد به او می گویند، هفت بار بگو «لا اله اله الله»، وقتی سه سال و هفت ماه و بیست روز شد به او می گویند هفت بار بگو «محمد رسول الله» وقتی چهار ساله شد به او می گویند هفت بار بگو «صلی الله علی محمد و آل محمد». آنگاه كه پنج سالش تمام شد از او می پرسند، دست چپ تو كدام و دست راست تو كدام است؟ اگر جواب صحیح داد او را رو به قبله كرده و می گویند: سجده كن و رهایش می كنند تا شش ساله شود. وقتی كه شش سالش تمام شد، ركوع و سجود را به او می آموزند و به نمازش وامی دارند تا هفت ساله شود. وقتی هفت ساله شد به او می گویند: دو دست و صورتت را بشوی؛ آن وقت به او می گویند: نماز بخوان تا نه سالش تمام شود. در آن هنگام وضو و نماز را به او می آموزند و برای آن او را می زنند. هرگاه وضو و نماز را آموخت، خداوند والدینش را مشمول رحمت خود می كند.

این روایت مراحل شروع آموزش نماز را از مبانی اعتقادی آن آغاز می كند، یعنی این مبانی زمینه ساز آموزش نماز كودك تا چهار سالگی است. مرحله بعدی وقتی است كه كودك قدرت تشخیص دست چپ و راستش را دارد و این سن پنج سالگی معرفی شده است. به او در این سن سجده كردن را كه اصل این عبادت است می آموزند.

مرحله سوم از شش سالگی شروع شده كه صورت نماز را یك سال تمرین می كند. سپس با تمام شدن هفت سالگی، علاوه بر صورت نماز، شستن دست و صورت را هم بر تمرینات او می افزایند. بالاخره در مرحله نهایی، به كودكی كه چهار سال به تمرین اعمال و حركات نماز پرداخته، آموزش كامل وضو و نماز داده می شود و او را برای ترك این كار مؤاخذه می كنند و ممكن است در صورت لزوم از تنبیه بدنی هم استفاده كنند و به این صورت این عبادت، عادتی پایدار در كودك خواهد شد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (4)

مامان محمدصدرا
29 شهریور 90 3:13
فعلا فرصت ندارم ولی حتما میخونمش ! افتخار بدین !منتظریم !
نبات کوچولو
30 شهریور 90 13:19
سلام . خسته نباشید دغدغه های آدم ها باعث تقارب آنها با یکدیگر می شود و دغدغه ما و شما هم سو است .چرا که در عصری قرار داریم که کودکان این مرز و بوم اسلامی چه محصور به ملت ایران چه امت اسلام مورد هجمه های دشمنان قرار گرفته اند . از این رو دست به تلاش زده ایم و مجله ای به نام نبات کوچولو تاسیس کردیم تا در قالب شعر و داستان و بازی تعالیم و اخلاق انسان دینی را به کودکان بیاموزیم . حتما به ما سر بزنید و نظرات خودتتون رو در مورد وبلاگ و مجله بفرمایید تا از این پس تعامل و همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشیم .
مامان تربچه
30 شهریور 90 16:16
سلام و خسته نباشید کار واقعا زیبا و جالبی کردید دستتون درد نکنه کاش همه ی طلبه ها از این طریق وارد جامعه می شدن و اسلام واقعی رو پیاده می کردن به نظرم سخن و دغدغه ی امام خامنه ای درمورد ایجاد تغییرات در حوزه ی علمیه شامل این موارد هم میشه
نبات کوچولو
30 شهریور 90 16:58
با سلام و تشکر از اینکه به نبات کوچولو نگاه کردید با افتخار لینکتون کردیم تا دوستان از راهنمایی های جناب عالی استفاده کنند و خوشحال میشویم لینک نبات کوچولو را در وبلاگ شما ببینیم باز هم ممنون