زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

پرسمان كودك

وفاي به عهد

1390/7/30 22:15
نویسنده : مشاورروحانی
7,512 بازدید
اشتراک گذاری

niniweblog.comيكي از حقوق كودك اين است كه به عهد و پيمان با كودكانتان وفادار باشيد


كودك شما نهايت اعتماد و اطمينان را به شما دارد، در وعده هائى كه به او مى دهيد حتما عمل كنيد، چرا كه فرزندانتان هيچ پشتوانه اى قوى ترى از شما نمى شناسند اگر شما نسبت به آنها اعتماد نكنيد اعتبار خود را ضايع مى نمائيد، اولين تربيت منفى يعنى روش بى اعتمادى را به او مى آموزيد و ديگر به شما اطمينان نخواهد كرد و هيچ اعتبارى پيش ايشان نخواهيد داشت .
پيامبر گرامى اسلام در هدايت و دستور روان تربيتى خويش ‍ مى فرمايد:
احبو الصبيان وارحموهم و اذا وعدتموهم شيئا ففوا فانهم لايدرؤ ن الا انكم ترزقونهم .(1)
رسولخدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود كودكان خود را دوست بداريد و آنانرا مورد رحمت قرار دهيد و چون به آنان وعده داديد وفا كنيد، زيرا آنان تنها شما را روزى رسان خود مى دانند.
از نظر روانكاوى ، كودك به يك مركز جلب اعتماد و اطمينان ، نياز دارد و از آن مركز ترحم و تلطف شديدا احساس نياز مى نمايد، پدر و مادر بايد در عمل ، با فرزندانشان صادق باشند، و تخلف در كارشان نسبت به فرزند اعمال ننمايند و اعتماد فرزندانشان را نسبت به خود جلب و حفظ نمايند

(تذكر :سعي كنيد كودك را شرطي نكنيد تا در پي انجام هررفتاري انتظار تشويق وقول مساعدي از سوي شما باشد در رعايت افراط وتفريط دقت شود)

 

------------------------

1:مكارم الاخلاق ص 219، فروع كافى ج 6، ص 4، بحار ج 101، ص 92.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (2)

مامان پریسا
3 آبان 90 14:01
سلام . مطلب آموزنده و مفیدی بود.
دوستدار اهل بیت
2 آذر 93 17:38
خیلی خیلی سایت خوبی دارید انشاالله روز به روز مطالبتون گستردهتر بشه و خدا توفیق عبادت و بندگی بهتون بده همچنین . سپاس از شما