زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه سن داره

پرسمان كودك

جشن تکلیف دختران

1391/4/2 9:44
نویسنده : مشاورروحانی
21,759 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام
دختر بزرگم امسال به سن تکلیف میرسد و خیلی خیلی مشتاق است که برایش جشن تکلیف بگیرم . من بخاطر مشغله کاریم زیاد اجتماعی نیستم آنگونه که شنیدم مادران مثل جشن تولد برگزار میکنند و من میخواهم مراسمش کاملا مذهبی باشد و نمیدانم مراسم مذهبی جشن تکلیف را چگونه برگزار کنم که برای همیشه در ذهنش بماند . لطفا راهنمایی ام کنید . با تشکر

با سلام خدمت شما والدین محترم وسپاس از اینکه برای نهادینه سازی ارزشهای دینی تلاش می کنید
ما براى هر عيد يا هر مناسبت خوب كه از طرف پروردگار، نعمتى به ما رسيده باشد، جشن مى گيريم تا بدين وسيله سپاسگزارى و شكر و شادى خودمان را نشان دهيم.
به تكليف رسيدن فرزندان نیز، يك عيد به حساب مى آيد، چون از نظر عقلى و جسمى به حدّى رسيده اند كه خداوند می توانند فرامین ودستورهای او را اطاعت کنند و بنده شايسته او به حساب آيندو چه افتخارى از اين بالاتر؟ که انسان با «جشن تكليف»، نعمتهاى خدا را گرامى بدارد و اين روز بزرگ را كه در آن به سنّ تكليف رسيده است، به عنوان يك روز پرشكوه و خاطره اى به يادماندنى به ياد بسپارند.
بعضى از دانشمندان بزرگ اسلامى هم در گذشته، روز تكليف خود را با مراسمى كه برگزار مى كردند، جشن مى گرفتند، مثل «سيد بن طاووس» و به فرزندانِ خود سفارش مى كردند كه اين روز بزرگ را جشن بگيرند.
خاطره جشن تكليف، يك خاطره شيرين تربيتى و معنوى است. مناسب است كه این روز با جشن همراه باشد تادر ذهن ماندگار شود
بچه ها معمولا دوست دارند همسالانشان، در جشن عبادتشان(تکلیف) حضور داشته باشند و هیچ چیز به اندازه هیاهو و بازی های بچگانه در آن روز ، به آنها انرژی نمی دهد. بنابراین اگر قصد دارید برای فرزندتان جشن عبادت برگزار کنید تا خوشحال شود، از بچه های هم سن و سالش دعوت کنید. برای هیجان انگیزکردن جشن کودک خود نیز می توانید این دستورالعمل را به کار گیرید.
1 – دعوت کردن بچه ها با کارت دعوت مخصوص جشن عبادت می تواند اعتماد به نفس آنها را بالا ببرد و باعث شود احساس غرور و شخصیت بیشتری بکنند.
2 – اگر ممکن است به تعداد تمام بچه ها، یک هدیه کوچک مانند جانمازی زیبا ،عروسک های کوچک پولیشی، گیره سر، مداد و پاک کن، تراش یا یک بسته مدادرنگی تهیه کنید و در پایان جشن آنها را بین بچه ها پخش کنید این کار این جشن را در ذهن کودکان ماندگار می کند .
3 – برای این جشن کیک جشن عبادت تهیه کنید واجازه بدهید فرزندتان مدل کیک را خودش انتخاب کند.
4 – اگر فرزندتان با یکی از دوستانش قهر است، از او بخواهید دوستش را به جشن دعوت و با او آشتی کند.
5 – استفاده از برخی نماهنگ های کودکانه مخصوص جشن عبادت برای بچه ها بسیار لذت بخش تر از موسیقی هایی است که به نظر ما بزرگ ترها زیبا می آیند.
6 – برای بالابردن هیجان جشن می توانید در پایان جشن به بچه ها اجازه بدهید تمام بادکنک ها را بترکانند.
7 – حتما فشفشه یا شمع های جشن را زیرنظر و با مراقبت خودتان روشن کنید.
8 – از تمام بچه ها دعوت کنید تک به تک و در نهایت دسته جمعی با فرزندتان عکس بیندازند. با این کار بچه ها احساس می کنند برای حضور آنها ارزش و احترام قائل شده اید.
9 – بهتر است از کاغذهای شادی به جای برف شادی کمک بگیرید چون کاغذهای شادی هیچ گونه مواد شیمیایی آلرژی زا برای بچه ها ندارند و هیجان استفاده از آنها هم بیشتر است.
10-خوب است که در ابتدای مراسم کودکان یک سوره را به صورت گروهی بخوانند.
11 – از یک مربی خانم که کار با کودکان را می داند دعوت کنید تا برای بچه ها برنامه اجرا کند وبا زبان کودکانه جشن تکلیف را تبیین کند و سرود بخواند
12-مسائل مهم واولیه تکلیف را با بیان شعر ویا داستان و.. به او یاد آور شوید(حجاب،نماز و... ) ویا دآور شوید که خدا این رفتارها را دوست دارد
13- جشن را طوری برگزار کنید که خاتمه آن ضمن اینکه چادر وجانماز سفیدی که برای کودک تهیه کرده اید به او هدیه می کنید به نماز متصل شود و نماز را به جماعت بجا آورید
با توجه به اینکه آماده سازی محیط نیز اهمیت دارد
چندنکته درباره آماده سازی فضای جشن
1 – رنگ بچه ها را به شوق می آورد. تمام در و دیوار را با کاغذکشی های رنگی بپوشانید.
2 – بادکنک های رنگی کوچک و بزرگی که عبارت «جشن عبادت مبارک» روی آنها نوشته شده است، از سقف خانه با نخ های کوتاه و بلند، آویزان کنید.
3 – روی دیواری که قرار است بچه ها کنار آن عکس های یادگاری بگیرند، کاغذرنگی های آبشاری بزنید. عکس ها در این حالت زیباتر به نظر می رسند روی بک گراند زمینه ای که میخواهند عکس بگیرند نیز عبارت جشن عبادت مبارک نوشته شده باشد تا کودکان هر زمانی که به این تصاویر نگاه می کنند شیرینی آن خارات را به ذهن بیاورند.
4 – محیط را تا ممکن است برای بازی کودکان وراحت بودن آنان امن کنید
5 – برای به وجدآوردن بچه ها می توانید اتاق فرزندتان را پر از توپ های رنگی پلاستیکی و بادکنک های رنگی کنید و در پایان ، تمام بچه ها را برای غوطه ورشدن در توپ و بادکنک به آن اتفاق دعوت کنید.
__________________
4 نکته درباره کادو دادن و کادو گرفتن
1 – برای بالارفتن اعتماد به نفس فرزندتان، از او بخواهید خودش کادوها را باز کند. او از این کار لذت می برد.
2 – به فرزندتان بیاموزید پس از بازکردن هر کادو، از دوستی که آن هدیه را آورده است، تشکر کند و او را ببوسد.
3 – از او بخواهید که پیش از بازکردن کادوها، حتما از تمام کسانی که در جشن او شرکت کرده اند، تشکر کند. یادآور شوید که این کار نوعی احترام گذاشتن است.
4-ضمن اینکه تشویق خوب است می توانید برای باز کردن هر کادو از صلوات ویا صلواتهای قرآنی استفاده کنید
درپایان یاد آور می شویم برگزاری اینگونه جشنها بسیار شایسته است لیکن نحوه تعامل با کودک ودعوت او به مسائل دینی واستمرار رفتارهای دینی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا سعی شود در رفتار وگفتار نیز دقت کنید .

موفق و پیروز باشید.

 

یک نمونه شعر جشن تکلیف همراه با آهنگ

 

آسمان امروز آبی تر شده

لحظه ها بوی پریدن می دهد

کوچه های آسمان، حالا به من

مژده سبز رسیدن می دهد

یک نفر انگار در قلب کویر

راه دریا را نشانم داده است

بعد از این، من یک کبوتر می شوم

آسمانم وسعت سجاده است

بوی گل، پیچیده در پیراهنم

بر لبانم سوره ی سبز بهار

در رکوعم، رویش پروانه هاست

در قنوتم، نغمه های آبشار

هر چه می بینم امید و دوستی است

نور می بارد به باغ و دشت و کوه

من برای پر زدم آماده ام

دست هایم شد دو بال پرشکوه

-----------------------------------------

برای دریافت نماهنگ سرود جشن تکلیف کلیک کنید

 برای دریافت فایل موسیقی بدون کلام کلیک کنید.


 

 

پسندها (1)

نظرات (0)