زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 26 روز سن داره

پرسمان كودك

دوران سیادت وآقایی کودک(7سال اول ) چگونه رفتار کنیم ؟

1392/9/13 12:44
نویسنده : مشاورروحانی
4,663 بازدید
اشتراک گذاری

سلام، ميشه لطف كنين و توضيح بدين كه من چطوري با دخترم كه 11 ماهه هست رفتار كنم؟ همسرم ميگه بايد از الآن تا 7 سالگي باهاش طوري رفتار كنم كه انگار يه پادشاهه، خوب اين شامل همه موارد ميشه اومديم پادشاه نصفه شب گفت مي خوام برم تاب بازي اون وقت منم بايد ببرمش؟

سلام، ميشه لطف كنين و توضيح بدين كه من چطوري با دخترم كه 11 ماهه هست رفتار كنم؟ همسرم ميگه بايد از الآن تا 7 سالگي باهاش طوري رفتار كنم كه انگار يه پادشاهه، خوب اين شامل همه موارد ميشه اومديم پادشاه نصفه شب گفت مي خوام برم تاب بازي اون وقت منم بايد ببرمش؟

 

 

سلام

سپاس از ارتباط شما بااین سامانه و از اینکه تربیت ارزشی فرزندتان برای شما اهمیت دارد

فرمایشی که شما به آن تاکید دارید این فرمایش نبی مکرم است که میفرماید : ‏«الْوَلَدُ سَيِّدٌ سَبْعَ‏ سِنِينَ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنِينَ وَ وَزِيرٌ سَبْعَ سِنِين ...»

فرزند در هفت سال اول عمر سيّد و آقاست. (دوره‌ سيادت) و در هفت سال دوم بنده و مطيع است. (دوره‌ اطاعت) و در هفت سال سوم وزير يعنی طرف مشورت و مسئول است. (مرحله‌ وزارت). (1)

اهمیت تربیت در سن سیادت، به این علت است که شخصیت فرد در 5 سال اول زندگی شکل می گیرد.

گزل روان شناس مشهور می گوید: «کودک در 5 و 6 سالگی، نسخه کوچکی از جوانی است که بعدها خواهد شد».

 

به عقیده آلپورت روان شناس معروف:در حدود چهار ماهگی رشد و تقویت یادگیری کودک به حدی رسیده است که می تواند عادت سازشی و صفات اکتسابی داشته باشد. ارتباطش با محیط بیشتر می شود، تفاوت های کم و بیش تدریجی در الگوی شخصیت او پدید می آید و صفات تازه ای کسب می کند. هر چه سن کمتر باشد، اثر عوامل محیطی در ذهن پا برجاتر و استوارتر است.

 

آزادی کودک در هفت سال اول زندگی به معنی رها کردن او، دادن اجازه انجام اعمال مخاطره آمیز یا خلاف ادب و بی تفاوتی نسبت به رفتارهای نادرست نیست، بلکه یعنی نباید او را تحت فشار قرار داد یا کاری را که از توانش خارج است، به او سپرد. باید با ساماندهی اموری که می تواند انجام دهد، آزادی او را با کنترل منطقی همراه ساخت.

کودکان در این دوران سایدت ویژگی هایی دارند که والدین باید به آنها نیز توجه جدی داشته باشند :

ویژگی های دوران سیادت (هفت سال اول):

 

1. عدم درک مفاهيم انتزاعی،ضعف در تفکر و تمرکز و رشد و در عين حال فعال بودن قوای حسی و عاطفی؛

2. وابستگی شديد به والدين و اطرافيان؛

3. بازی محور زندگی؛

4. تخيل (جاندارپنداری): درک رابطه اشيا و مفاهيم مکانی(بالا، پايين، جلو، عقب، چپ، راست) از راه حواس در 5 سالگی؛

5. تشخص طلبی/حس خودنمايی؛

6. تقليد شديد از والدین؛

7. دوران شکل گيری شخصيت کودک؛

اگر در این روایت هفت سال اول را «دوران سیادت» نامیده، بدین معنا نیست که کودک باید به طور مطلق آزاد باشد و هرکاری که خواست انجام دهد و در برابر او هیچ محدودیتی ایجاد نشود و والدین وظیفه ای نسبت به اعمال و رفتار او نداشته باشند. بلکه به این معنا می باشد که در این دوران، کودک وظیفه و تکلیف مسئولیت آوری ندارد و اگر از او درخواست کردید که کاری را انجام دهد، نباید مورد مؤاخذه و سؤال قرار گیرد.

به همین خاطر اسلام آموزش های رسمی را در هفت سال دوم برای او طرح کرده است و در مرحله اطاعت از او می خواهد به بعضی دستورات توجه کند و در غیر اینصورت والدین باید از او بازخواست کنند.

این روایت توصیه به جدی گرفتن و احترام گذاشتن به انسان، در همان سنینی می کند که معمولا هیچ کس انسان را در آن سنین جدی نمی گیرد. اما میل شدید کودکان به بزرگ بودن و مانند بزرگترها رفتار کردن _ که موجب تقلید کودکان در تمامی زمینه ها شده است _ ،اهمیت این مطلب را از دید کودکان به اثبات می رساند.

 

بنابراین والدین باید توجه داشته باشند به گونه ای با کودکان خود رفتار کنند که بزرگ بودن و جدی گرفته شدن کودک به او فهمانده شود. وقتی سوال می پرسد، سوالش مهم است و جوابی جدی البته در حدّ فهم کودک و به زبان او را می طلبد.

 

اگر می خواهید کودک را از محبت سیر کنید کاملا جدی و مثل یک انسان بزرگ و محترم با او رفتار کنید.

وقتی وارد خانه می شوید همانطور که با همسرتان سلام و احوالپرسی می کنید با کودکتان هم احوالپرسی کنید.

وقتی نام او را صدا می زنید اسمش را کامل و محترمانه صدا بزنید.

حتی وقتی که قصد تنبیه یا دعوا کردن دارید از هر گونه اقدامی که موجب تحقیر و خجالت کشیدن او شود،خودداری کنید تنبیه بدنی به شدت موجب تحقیر انسان می شود .در اغلب موارد آنچه موجب گریۀ کودک می شود درد حاصل از تنبیه نیست بلکه درد حاصل از حقارت است.

در غیر این صورت چرا وقتی با کودکتان بازی می کنید و در طول بازی به بهانه ی شوخی به هم می زنید نه تنها کودکتان نمی رنجد بلکه بر این کتکها لبخند می زند؟ درحالیکه وقتی به قصد تنبیه حتی آهسته روی دست کودک می زنید، با ناراحتی و بغض او مواجه می شوید.

 

پاسخ گویی به نیازهای دوران سیادت به این شکل است :

در 2 ماه اول زندگي كودك، والدين بايد به طور مطلق به خواسته‌هاي او توجه كنند.

از ماه سوم به بعد بايد با تأمل بيشتري به گريه‌هاي او توجه شود، زيرا ممكن است گريه‌هاي او براي جلب توجه باشد اين زمان مي‌‌‌تواند شروعي براي لوس شدن كودك باشد.

 

تا پايان يكسالگي كه دوران دلبستگي كودك است، والدين بايد به كودك توجه فراواني داشته باشند امّا از آن پس متوجه وابستگي او باشند. در اين سنين بايد به خواسته‌هاي منطقي او پاسخ مثبت داده شود و در برابر خواسته‌هاي غير منطقي او از اصل خاموشي استفاده شود.یا اینکه ذهن او را از موضوع به سمت دیگری جلب کرد و از اصل موضوع دور کرد و به بهانه جویی هایی که وسیله ای است برای رسیدن به خواسته ها اهمیت نداد

در مورد مسائل تربیتی کودک مطالعه داشتهباشید و به یک تفاهم واحدی برسید تا کودک سو استفاده نکند

موفق باشید

منبع :

(1). وسائل الشيعة ج‏21ص474.

 

مطالعه بیشتر در این کتابها :

کودک، تربیت، زندگی، کودک و خانواده پدیدآورنده: عبدالعظیم کریمی

هشدارها و نکته های تربیتی (تربیت از زاویه ای دیگر) پدیدآورنده: عبدالعظیم کریمی

روشهای صحیح تربیت کودک پدیدآورنده: محمدرضا پوراحمدی

تربیت مذهبی کودک پدیدآورنده: سیدمجتبی موسوی زنجانرودی

وکتابهای نسیم مهر آقای حسین دهنوی

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)