زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 27 روز سن داره

پرسمان كودك

راهکارهای آمادگی کودک برای آموزش

1392/9/19 11:16
نویسنده : مشاورروحانی
2,781 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام پدر و مادر از چه راهکارهای عملی می توانند استفاده کنند تا فرزندشان را برای مدرسه رفتن و درس خواندن آماده کنند؟برای دختر 3.5 ساله

 

با سلام پدر و مادر از چه راهکارهای عملی می توانند استفاده کنند تا فرزندشان را برای مدرسه رفتن و درس خواندن آماده کنند؟برای دختر 3.5 ساله

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی و ارجمند:

یکی از مسائلی که توجه به آن از سوی والدین ضروری است  این نکته است که  کودک زیر ۷ سال را نباید به طور  مستقیم آموزش داد و برای آموزش او باید از روش‌های تخصصی و عینی کمک گرفت. چراکه که آموزش تنها به آموزش‌های رسمی محدود نمی‌شود.

اولین آموزشها :

اولین آموزش‌ها در خانواده و در محیط آرام خانه شکل می‌گیرد. مانند آموزش خوب زندگی کردن، خوب حرف زدن و در کل آموزش چگونه درست اندیشیدن را باید از‌‌ همان روزهای نخست کودکی در نهاد کودک جای داد تا با رشد روحی و روانی و فیزیکی او این امر مهم نیز به تکامل برسد و بعد سایر آموزش‌های جانبی را شروع کرد.

آموزش غیر مستقیم :

 شایان ذکر است که آموزش کودک در این سنین صرفا به صورت غیرمستقیم و بیشتر از طریق تحریک تمام حواس پنجگانه‌اش باید صورت بگیرد، چون کودک مانند ما تجربه لازم برای تمرکز در کلاس آموزشی رسمی را به دست نیاورده است و شاید تحمل کلاس آموزشی برایش خسته کننده وکسالت‌آور باشد. پس بهتر است آموزش‌ها در خلال بازی باشد تا برای کودک ایجاد علاقه و انگیزه کند. آموزش در این زمان بسیار دشوار و  مهم است زیرا ریشه‌های آموزش را به وجود می‌آورد و باید کاملا تخصصی و تکنیکی باشد تا زمان رفتن به مدرسه از آموزش مستقیم فراری نشود و بلکه با رغبت خود را مهیای آموختن کند

آموزش بدون اجبار:

این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز برای آموختن یا حرف زدن یک زبان نباید به کودک فشار آورد. همیشه با کوچک‌ترین پیشرفتش او را تشویق کنید و در صورت ناکامی‌اش در هیچ صورتی نگرانی خود را به او نشان ندهید زیرا ممکن است در حرف زدنش دچار مشکل شود. البته بهتر است آموزش زبان دوم(توضیح آن خواهد آمد به صورت نمونه ) را پس از تکمیل زبان اول و کامل شدن دایره لغات کودک آغاز کرد، زیرا کودک معمولا در ۳ تا5/3سالگی به این مهارت دست می‌یابد. می‌توان هم‌زمان با شروع مهدکودک آموزش زبان دوم را آن هم به طور غیرمستقیم آغاز كرد و آموزش مستقیم را با شروع مدرسه ادامه داد.

برخی از نمونه های زبان دوم مانند:

  • ·        کشیدن نقاشی( در پایان ۴‌سالگی) با هدف
  • ·        ایجاد خلاقیت در کودک تئا‌تر، بازی، ‌قصه، شعر و...
  • ·        آموزش مهارت‌ها و ارزش‌های اجتماعی
  • ·        مهارت‌ها و هماهنگی‌های حرکتی کودک (ورزشی و..)
  • ·        انجام رفتارهای مثبت از سوی والدین

آموزش عملی:

به خاطر داشته باشید که آموزش و مهارت‌های زندگی دائما تذکر دادن به کودک نیست؛ این‌که به او بگوییم مودب باش، جلوی بزرگ‌تر بایست، درست بخور، درست بشین، این‌طوری حرف نزن، این‌طوری حرف بزن، سلام کن، خداحافظی نکردی. این‌ها نه تنها مهارت‌ها را بالا نمی‌برد بلکه اعتماد به نفس آن‌ها را نیز پایین می‌آورد.

 در هر صورت او را به اجبار وادار به کاری که میل به انجام آن ندارد، نکنید. برای آموزش او روش ترغیب وتشویق بسیار مناسب است

سعی کنید از ابتدای خردسالی برای کودک خود کتاب بخوانید. کتابهایی برای کودکتان بخرید که صفحات کمی دارند و در آنها عکس های رنگی و ساده وجود دارد.

 این کار را تا بزرگ شدن کودک ادامه دهید. هر زمان به تناسب سن کودک کتابی برای او انتخاب کنید که مورد توجه او قرار گیرد.

بگذارید کودک با کتاب بازی کند آن را برگ بزند و حتی آن را پاره کند. با افزایش سن کودک کتابهایی با تصاویر زیبا برای او تهیه کنید کتابهایی که بتوان تصاویر را در آن رنگ کند و با انجام این کار شما او را تشویق کنید. همینطور با افزایش سن کودک کتابهای متناسب و دلخواه کودک را برای او تهیه نمائید.

خودتان مطالعه کنید و به این کار اهمیت دهید. مطالعه و کتابخوانی را یک کار ارزشمند کنید و ساعاتی از روز را به آن اختصاص دهید

به مرور از خاطرات(مثبت) کودکی خود ومدرسه رفتن و...برای او بازگو کنید تا خاطره خوشایندی از مدرسه رفتن در ذهن او ایجاد شود.

برای قرار گرفتن کودک در مهد عجله نکنید و در مورد خوب بودن مهد و کادر آموزشی آن تحقیق کنید

به عنوان مثال کودک بايد بتواند با لگو خانه بسازد و ياد بگيرد با خمير، شن و گل بازي کند يا بتواند آن ها را قالب بزند. استفاده از اين وسايل  موجب هماهنگي دست و چشم و خلاقيت کودک کمک زيادي مي کند و این خلاقیت است که در ادامه فرآیند آموزشی بر فرزندان تاثیر گذار خواهد بود .

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)