زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 28 روز سن داره

پرسمان كودك

محرم و نامحرم برای کودکان

1394/7/5 9:43
نویسنده : مشاورروحانی
6,620 بازدید
اشتراک گذاری

 

با سلام خدمت شما و تشکر از زحمات بیدریغتون
میخواستم به دختر 11 سالم حریمها رو نشون بدم و طرز رفتار با عموی مجردش رو یاد بدم .عموش برا تحصیل چند روز در هفته به خونه ما میاد از شهرستان .با رفتارم به عموش فهموندم که وقتی من سر کارم دوست ندارم بیاد خونه اونم رعایت میکنه . ولی دوس دارم دخترم هم بیشتر حریمها رو رعایت کنه.و بدونه چطور باید برخورد کنه.

با سلام

سپاس از شما که به این سامانه اعتماد کردید و مطالب خود را با ما درمیان میگذارید

دغدغه شما جهت نهادینه سازی فرهنگ دینی در خانواده قابل ستایش است

شناخت صحیح احكام الهى به عنوان یك عنصر مهم ، در تربیت دینى فرزندانمان محسوب مى شود. نهادینه سازی این مهم با رفتار عملی خود والدین اتفاق خواهد افتاد  . به این شکل که از همان ابتدا به طور جداگانه با آنها رفتار شود.

 

این موضوع در تربیت دختران اهمیت بیشترى دارد; زیرا آنها زودتر از پسران به بلوغ مى رسند. در تعالیم اسلامى به این نكته توجه كامل و توصیه شده است كه از حدود 6 سالگى با دختر و پسر به روشى جداگانه رفتار شود. در روایات اسلامى توصیه شده است كه دختر بچه شش ساله را پسر بچه یا مرد نامحرم نبوسد و در بغل نگیرد. همچنین زنهاى نامحرم از بوسیدن پسر بچه اى كه سنش از هفت سال گذشته است،خوددارى كنند.

 

همین طور توصیه كرده اند كه بستر كودكان در شش سالگى از هم جدا شود.

رعایت این اصول سبب مى شود كه دختران و پسران از همان آغاز به تدریج نقش مردانه و زنانه ی مناسب را پیدا كنند و براى بلوغ آمادگى كافى داشته باشند. به هر حال باید از دوران كودكى زمینه براى رشد ویژگیهاى فطرى دختر و پسر در خانواده فراهم آید و هر یك از این دو در مسیرى كه آفرینش با تدبیرى حكیمانه پیش پاى آنها نهاده است، سوق داده شوند.(1)

 

 در ارتباط با آموزش  فرزندان  باید این نكته را مد نظر داشته باشیم كه آیا ما هستیم كه او را متدین و مؤمن مى سازیم و یا خود اوست كه مى باید ایمان بیاورد و متدین شود؟ پاسخ دقیق مى تواند روشنگر شیوه ی برخورد ما با فرزندان در تمامى زمینه ها از جمله برخورد با جنس مخالف باشد.

 

كودك موقعى فعل تربیتى را درونى مى كند كه خود به طور فعال در آن نقش داشته باشد. اگر خواهان آن هستیم كه فرزندان مقررات، ارزشها، خصایل و فضایل اخلاقى را درونى كنند یعنى در سازمان ذهنى و عاطفى آنها ریشه بدواند و در عمق وجودشان جایگزین شود باید لوازم و شرایط تربیت را به گونه اى فراهم كنیم كه او ،خود راغب و مایل به آن شود. مهمترین اصل در تربیت خود انگیخته مسأله ی رغبتها و علایق كودك است. پیام تربیتى باید با كانون رغبت تربیت کننده همسو گردد.(2)

 

آنان باید به گونه اى رشد یابند كه حتى در شرایطى كاملا دور از چشم افراد كه امكان بهره ورى نیز براى آنان فراهم باشد به لحاظ تقوایى, خود را نگه دارند و دست از پا خطا نكنند و خود كنترل(3) بار آیند و نیاز كمترى به انضباط و كنترل بیرونى داشته باشند, و به نحوى آنان را آماده و پرهیزگار نماییم كه اگر به درون دریاى گناه و لغزش هم وارد شدند, همانند مرغابى آب بر اندامش ننشیند و خشك بیرون آید, و در واقع عالم را محضر خدا بدانند و در همه جا از درون او را پیام آورى باشد.

 

شرع مقدس اسلام در رعایت رفتار و پوشش فرد مسلمان حدودى را تعیین كرده است، پوشیده بودن بدن زن و مجاز بودن براى عدم پوشش كفین و وجه و نیز مجاز نبودن مرد و زن در سخن گفتن با یكدیگر به گونه اى كه گناه درآن وجود داشته باشد، به عنوان حداقل حدودى است كه مى باید رعایت شود.

 

آموزش و عمل به حدود شرعی زمانی میسور خواهد بود که ابتدا خود حدود شرعى را بشناسید واز افراط و تفریط دوری کنید

با تهیه برخی کتابها و گفتگوی خودتان و حضور در برخی مراسمات دینی  این حدود به او معرفی شود و ارزش آن نیبز برای او مشخص شود تا به کنترل درونی برسند  و این حفاظت از خود را نوعی ارزش و تقوای الهی و موجب رضایت خدا بداند و عدم رعایت آن را خشم خدا و کم ارزش بودن خود طلقی کند .

آموزش حدود شرعى و مراعات آنها نه تنها نشانه ی عقب ماندگى و یا محدود سازى فرزندان نیست، بلكه خود نشانگر دقت و توجه یك خانواده به حدود رفتار اجتماعى است.

 

نباید مسایل شرع را براى فرزند مشكل كرد. اسلام دین راحتى است. دین سختى نیست. (4)

 

با بیان کودکانه  اهیمت این موضوع برای او تبیین شود که :خداوند حكیم بدون در نظر گرفتن نیازها و مصالح انسان به او تكلیف نمى كند. چیزى بر او حلال یا حرام نمى نماید اگر چیزى را بر او حلال كرد, سود وى را در نظر داشته و اگر چیزى را برایش حرام كرد, مصلحت او را مورد توجه قرار داده است.

به ایشان متذکر شوید که بودن هر شخصی در یک اتاق نوعی حریم خصوصی او است و باید با اجازه وارد آنجا شد (حتی پدر و مادر یا عمو و..)

خیلی نگران نباشید چرا که نگرانی بیش از حد ممکن است نتایج نامطلوبی داشته باشد

برای رفع نگرانی هایی که دارید کتاب خانواده و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان ماندانا سلحشور را حتما مطالعه بفرمایید

در اختیار قرار دادن این شعر به فرزندتان میتواند کمک کننده باشد

 

این بدنی که ما داریم           هدیه ای از سوی خدا است

محافظت از این بدن             کــــار تــمــام آدمـهـا است

بعض از اعضای بدن              جـلـوی چـشمای هـمه است

میشه که پنهان نباشن        مـثـل پـا و صـورت ودست

اما یه جاهای دیگه              خـصوصـیـن بــرای مـــــا

باید که پنهان بمونن             از چـــشمــهـای غریبه هـا

نمیشه که نشون بدیم          حــتی بــه دوست  وآشـنـا

مثل یه گنج بی نظیر             بــا ارزشــن بـــرای مـــا

فقط میشه وقت لزوم             نــشـــون بـدیــم ما بچه ها

اون اعضا رو به راحتی         بــه دکـتـر و مـامـان و بابا

اگر کـــه هر غریبه ای          خواسـت ­به اونها­دست­ بزنه

بچه خوب باید که زود            دست اونـــو پـــس بــزنه

اجازه ایــــن کــارو ما             به هیچ کس­ هیچ­ جایی­ ندیم

هرکی که خواست دست بزنه     بــه مـامـان وبـابـا بـگیم 

کلیپ محرم ونامحرم 

پی نوشت‏ها:

1ـ راهنماى پدران و مادران, ج 1, ص 77.

2ـ تربیت طبیعى درمقابل تربیت عاریه اى, ص 188 ـ 189.

3ـsehf _ control .

4ـ پا به پاى آفتاب, ج1, ص191.

پسندها (1)

نظرات (0)