زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 5 روز سن داره

پرسمان كودك

نکته های مفید برای نام گذاری فرزندان

1390/8/9 18:51
نویسنده : مشاورروحانی
5,648 بازدید
اشتراک گذاری

 میخواهم برای فرزندم نام انتخاب کنم لطفا مرا راهنمایی کنید .با تشکر

با سلام

نکته های  مفید برای نام گذاری فرزندان

 

انتخاب نام برای فرزند یکی از هیجان انگیزترین فعالیت ها قبل از تولد نوزاد است. از این گذشته یکی از مهمترین تصمیمات شما هم هست. عوامل زیادی در این تصمیم نقش دارند. در این نوشتار به نکاتی که می تواند برای انتخاب نام فرزندتان کمکتان کند اشاره می کنیم.

 ابتدا لازم است بدانید خداوند نخستین بشر را آفرید و او را «آدم» نام نهاد و همسری برایش برگزید و او را «حوا» خواند. خداوند حتی برای عده‌ای از برگزیدگانش نیز از قبل نامی برگزیده و سال‌ها پیش از تولدشان، اسم آنها را بر سر زبان‌ها جاری ساخته است.

از این رو است که نامگذاری در روایات ما بسیار جدی و پر اهمیت تلقی شده است.

اولین عنایت به فرزند:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) فرمودند : اولین بخشش و عنایت شما به فرزندانتان، انتخاب نام نیکو می باشد. (1)

قال علی (علیه السلام) : وَ حَقُّ الوَلِدِ اَن یُحسِنَ اِسمِهُ و یُحسِنَ اَدَبَهُ و یُعَلِّمَهُ القُرانَ (2)

و حق فرزند بر پدر این است که نام نیکو برای او برگزیند و ادبش را نیکو سازد و قرآن به او بیاموزد.

انتخاب نام قبل از تولد :

در فقه الرضا توصیه شده است:

” هرگاه پیش از تولد نامی برای فرزند تعیین نکرده اید ، حتماً تا روز هفتم نامی مناسب انتخاب کنید.”

تاثیر نام برفرزند :

یکی از تأثیرات نام خوب آن است که انسان سعی می‌کند آنچنان که صاحب اصلی نام دارای خصلت‌های خوب است، او نیز آنها را اکتساب کند و می‌کوشد تا حد امکان از حیثیت آن نام خوب محافظت کند و از برکات آن بهره‌مند شود.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید: «همیشه برکات خداوند بر اهل خانه‌ای که یک نام از اسامی پیامبران در آن باشد، نازل خواهد گشت.»

پس نام ، بر اثر تکرار و القا در شکل گیری شخصیت و رفتار انسان تأثیر شگرفی دارد و چه بسا نام و عنوان بر یک شخص ، شهر ، ملت ، کوچه و خیابان به نوعی همسان سازی منجر شود.

سیره رسول خدا چه بود:

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) نام هایی زیبا و با مسّمی همچون حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) را انتخاب فرمودند و حتی جنین حضرت زهرا ( سلام الله علیها  ) را پیش از ولادت ” محسن ” نامیدند.

انتخاب نام مناسب برای فرزندان ، شناسنامه فرهنگی اعتقادی پدر و مادر است. نام نیکوی فرزند گواه سلیقه ی سالم خانواده و دور اندیشی و سلامت و حسن انتخاب آنان است.

بهتر است بدانیم که با نهادن اسامی نیک و زیبا بر روی فرزندان خویش که جگر گوشه‌های ما هستند و دوست نداریم هیچ خاری بر پای آنها بنشیند، کرامت انسانی آنان را حفظ کرده‌ایم و فروغی روشن را در آسمان ضمیرش به ودیعت نهاده‌ایم. هر گاه کودکی پا به این دنیای خاکی می‌گذارد، همان طور که دوست داریم ساختمان بدنی سالم و بدون نقصی داشته باشد، همچنین بایسته است که نام نیکی نیز داشته باشد.

 

بهتر است بدانید :

 

1) اسمی که انتخاب می کنید باید یک مفهوم ذهنی مثبت با خود شما داشته باشد. همچنین باید پرمفهوم باشد. اسم اولین تاثیر هر فرد روی مخاطب است. باید به این فکر کنید که فرزندتان این اسم را نه فقط در کودکی و در زمین بازی بلکه در بزرگسالی هم استفاده خواهد کرد.

2)  ریتم و آهنگ  نام با نام خانوادگی تا حدودی همخوانی داشته باشد (به جهت درکنارهم قرار گرفتن)

 برای اینکه ببینید اسمی که انتخاب می کنید با نام خانوادگی فرزندتان هم خوانی دارد، نام و نام خانوادگی را چندین بار پشت هم تکرار کنید.

 3) چند حرف اول اسم نباید ناخوشایند باشد.

4) تلفظ اسم را به دقت چک کنید. اگر از یک تلفظ غیرمعمول استفاده کنید، آنوقت فرزندتان باید تا آخر عمر تلفظ شما را درست کند. (بستگی به عرف هر منطقه ومحلی فرق می کند )

5) می توانید نام یکی از دوستان و افراد خانواده که برایتان قابل احترام است را انتخاب کنید.

6)  برای خلق یک اسم جدید چند اسم را با هم ترکیب کنید. می توانید با کنار هم گذاشتن دو اسم یک اسم جدید خلق کنید. مثلا امیرمحمد،امیرعلی و....

 7)  اسم را تمرین کنید و ببینید چه حسی به شما می دهد. یکی از دوستان نزدیکتان را بارها به طرق مختلف با این اسم صدا کنید. در آینده مجبور خواهید بود هزاران هزار بار این اسم را به صورت های مختلف صدا کنید، با زمزمه وقتی بچه خواب است یا با فریاد وقتی او را برای شام صدا می کنید.

 8)  اسم های دو قسمتی فرصت خوبی برای شماست. می توانید اسم یکی از بزرگان را برای احترام با اسم دلخواه خودتان ترکیب کنید. یا اگر با همسرتان توافق ندارید هر دو اسم مورد علاقه تان را در صورت امکان به هم بچسبانید.

 

9)   از افزونگی حروف بین اسم ها خودداری کنید. گاهی اوقات وقتی نام کوچک و نام خانوادگی با یک حرف شروع می شوند با هم همخوانی پیدا نمی کنند. یا اگر نام خانوادگی باحرف صدادار تمام می شود، نام کوچک نباید اینطور باشد. همینطور حرف آخر اسم کوچک نباید با حرف اول نام خانوادگی یکسان باشد یا همخوانی نداشته باشد.

 

منابع زیادی برای انتخاب اسم وجود دارد، هم به صورت کتاب و هم به صورت برنامه های کامپیوتری. می توانید اسم فرزندتان را از اسم افراد معروف انتخاب کنید. قرآن هم منبع خیلی خوبی برای انتخاب اسم است.

 

نکته آخر:

اگر اسمی که انتخاب کرده اید با نکته هایی که در بالا ذکر کردیم تناقض دارد اما به هر حال آن را دوست دارید، هیچ اشکالی ندارد. همان اسم را انتخاب کنید. یادتان باشد مهمترین مسئله این است که خودتان آن اسم را دوست داشته باشیدوفرزندتان در آینده نیز از آن اسم ابراز ناخوشایندی نکند وتاثیرات آن نام برروی فرزند نیز مورد توجه قرار  گیرد

پس نام بد و ناپسند، و لقب و شهرت زشت، قبل از اینکه باعث حقارت فرد شود، نشان دهنده عدم مسئولیت والدین می‌باشد که در نام نهادن بر فرزند خود به اصول و ارزش‌های اخلاقی و معنوی توجهی نکرده‌اند. امید است که با بینش و بصیرتی برخاسته از روح دین و همسو با سیره انسان‌ساز اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) این وظیفه خطیر را به‌نیکویی انجام دهیم و به ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه خود کمک نماییم و صاحبان اسم نیک در محتوای نام خویش بیندیشند و خود را به فضایل و معانی آن اسم بیارایند و همگی به اخلاق الهی متخلق باشیم تا شایسته نام زیبنده «خلیفه‌الله» گردیم و گفتار و رفتارمان آیینه تمام‌نمای سیرت فاطمی و علوی  وفرهنگ شیعی باشد.

منابع:

1: ( کافی ، ج ۶ . وسائل ج۱۵ ، ص ۱۱۵ )

2: المحجة البیضاء، ج 3 (کتاب آداب الصحبة و المعاشرة)، ص 442؛ فروع کافی، ج 6، باب حق الأولاد، ص 48.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان ریحانا
24 آبان 90 14:29
ممنون خیلی خوب بود