زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

پرسمان كودك

نماز شکلاتی؟!

1392/11/3 13:00
نویسنده : مشاورروحانی
5,324 بازدید
اشتراک گذاری

تشویق کودک به نماز
آیا برای اینکه کودک 6 ساله نماز بخواند و تشویق شود زیر جانماز او شکلات پنهان کرده و بعد از نماز بگوییم خدا داده کار درستی است؟
مادربزرگ پسر من با نوه های دیگرش این کار را کرده و حالا پسر من که 6سالو 7 ماه دارد  میگه من میخوام از فردا نماز بخونم خدا بهم شکلات بده .
حالا من باید چکار کنم؟ با تشکر


آیا برای اینکه کودک 6 ساله نماز بخواند و تشویق شود زیر جانماز او شکلات پنهان کرده و بعد از نماز بگوییم خدا داده کار درستی است؟
مادربزرگ پسر من با نوه های دیگرش این کار را کرده و حالا پسر من که 6سالو 7 ماه دارد می گه من میخوام از فردا نماز بخونم خدا بهم شکلات بده .
حالا من باید چکار کنم؟ با تشکر

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی و ارجمند و سپاس از اینکه به فکر تربیت دینی فرزندان خود هستید
برای دریافت پاسخ توجه شما را به مطالعه مطالب ذیل جلب می نماییم .
حضرت علي(ع) در اهميت تربيت در دوران كودكي خطاب به فرزندشان امام حسن مجتبي(ع) مي فرمايد : قلب كودك مانند زمين بي گياه است، هر چه بر او عرضه شود مي پذيرد. به همين جهت من پيش از اينكه قلب تو سخت شود و دلت مشغول گردد، به تربيت تو اقدام نمودم.
اگر كودك در دوران خردسالي به امري عادت كند (چه خوب و چه بد)، اين عادت به آساني خلل پذير نيست. اگر كودك در خردسالي به روشهاي نيكو و رفتارهاي خوب انس و عادت پيدا كند، اين عادت در او مستمر و بلكه رو به رشد و افزايش خواهد بود. و اگر كودك در اين دوره مهمل گذاشته شود و به روشهاي ناپسند خو بگيرد، انتقال او از اين عادات به عادات پسنديده براي اولياء بسيار دشواراست.
بنابراين آموزش تكاليف ديني وارزشی کار بسیار پسندیده ای است و یکی از روشهای نهادینه سازی این ارزشها در کودکان تشویق و ترغیب است همان گونه که قرآن انسان‌ها را به انجام اعمال پسندیده ترغیب می‌کند و از ارتکاب اعمال زشت به شدت بر حذر می‌دارد، سخنان ورفتار پدر، مادر و مربی نیز باید این گونه باشد، جای جای قرآن کریم وعده به بهشت است که نمونه‌ای بارز برای تشویق به عبادت است،پدر و مادر نیز با روش‌های مختلف و وعده برآورده ساختن نیازهای فرزند به اسباب بازی و رفتن به سینما، پارک شادی و ... او را به نماز تشویق کنند، البته این تشویق نباید به گونه‌ای باشد که فرزند برآورده شدن نیازها را نتیجه نماز بداند که این آسیب جدی در امر تشویق است.
و نباید این موضوع موجب شرطی شدن او شود و نکته مهم در این موضوع نیز برخورد صادقانه با کودک است
ضمن اینکه در روشهای تشویق نباید از روشهایی استفاده کرد که کودک را دچار شبهه نماید
برفرض اینکه این مورد را که مطرح نموده ای تمایل داشتید شما نیز عملی کنید بهتر است اولا به صورت همیشگی نباشد و برفرضی هم که این کار را انجام دادید ، طوری نباشد که او را متوقع بار بیاورید
ویا مثلا میتوان گفت فرشته مهربون ممکنه اینها رو گذاشته باشه و زمانی که از این نوع تشویق خبیر نبود و او نماز خواند و مطرح کرد که چرا فرشته مهربون شکلات نگذاشته شما از این مسئله برای تربیت موارد دیگر استفاده کنید
مثلا بگویید باید فکر کنی ببینی چه کاراشتباهی قبل از نماز انجام داده ای که فرشته مهربون رو ناراحت کردی که برات شکلات نیاورده ودر حقیقت بااین نوع رفتار شما از توقعات او کاهش می دهید و به نوعی به او پیام می دهید که کسی که نماز میخواند باید سایر رفتارهای او نیز شایسته باشد
وهمه این رفتارها به گونه ای باشد که خدا و فرشته و اهلبیت در نظر او تاریک و تار و غضبناک جلوه نکند .
موفقیت شما و خانواده محترم را از ایزد منان خواستاریم .

توصیه می شود این کتابها را مطالعه فرمایند:
*تربيت مذهبي كودك نويسنده: سيد مجتبي موسوي زنجانرودي
*پاسخ به پرسشهای دینی، در زمینه های مختلف سیدمحمدباقر موسوی همدانی نشر: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی (1383)
*کلیدهای تربیت کودکان (کلیدهای آموختن به کودکان در مورد خدا ) دکتر ایریس یاب بوده و ترجمه ی آن توسط دکتر مسعود حاجی زاده

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)