زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 9 روز سن داره

پرسمان كودك

خودمونی با عمو پورنگ

1390/11/5 19:15
نویسنده : مشاورروحانی
4,288 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام
عرض تسلیت دارم ایام شهادت امام رضا علیه السلام رو
در جواربارگاه رضوی نایب الزیاره شما دوستان هستیم وسپاسگذارم از زحمات شما
با توجه به فرمایش نبی مکرم اسلام که فرمود :ان في الجنه دارا يقال له دارالفرح لايدخلها الا من فرح الصبيان براستي كه در بهشت خانه اي قرار دارد كه به آن ((خانه شادي)) گفته مي شود. كسي به آن وارد نمي شود مگر آنكه دل کودکان را شاد کند
تلاش دوستانی چون عمو پورنگ(آقای فرضیایی)  ویا دوستان فیتیله به نوعی مصداق این فرمایش پیامبر است که گل لبخند را بر لبان کودکان می نشانند . با توجه به اینکه کودکان آینده ساز کشور هستند واز این بزرگواران در رسانه تاثیر پذیری عجیبی دارند لذا به عنوان یک  کارشناس کودک ونوجوان چند سوال به ذهن میرسدکه مطرح میشود امید است که بتوانم پاسخ بگیرم
1: چرا در ویژه برنامه های مذهبی (مناسبتها ) کیفیت برنامه  ها پایین می آید به لحاظ انتقال محتوی به کودکان دچار ضعفهای زیادی است  ؟
2:به راستی اگر موسیقی را از برنامه های عمو پورنگ وسایر عموها وخاله ها بگیرند اگر نبود شهرت اینان بازهم توان نشاندن گل لبخند را برکودکان داشتند ؟؟(توانمند بودن)
نمیتوان منکر نقش موسیقی بر روح وروان کودکان شد اما نباید این عامل تبدیل به یک مسئله خیلی مهم شود که محتوی اصلی برنامه به حاشیه می رود وموسیقی تبدیل به یک اصل در برنامه میشود
3: با توجه به اینکه قشر زیادی از مخاطبان بیننده برنامه این بزرگواران(عموها) هستند کاش به لحاظ های مختلف سازندگان این برنامه ها شجاعت به خرج می دادند که برنامه خودشان را در یک ویژه برنامه از سوی خودشان در بوته نقد کارشناسان کودک (اعم از کارشناسان مذهبی در فضای رسانه و سایرکارشناسان قرار دهند ) چرا که اگر نقدمنصفانه وبا راهکار صورت بگیرد قطعا در تربیت فرزندانمان که مخاطب رسانه وبرنامه های کودک هستند موثر خواهدبود

اینم نظر عمو پورنگ که لطف کردن وپاسخ دادن 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (19)

ژاله فرهادروش
3 بهمن 90 13:56
بسم الله با عرض سلام خدمت شما من ازسال 81 تا به امروز ببیننده برنامه عموپورنگ بودم و هستم.. از شما به خاطر توجهتون تشکر میکنم اما باید خدمتتون عرض کنم که برنامه عموپورنگ تا زمانی که به صورت پخش زنده بود همیشه برای ایام خاص ویژه برنامه هایی داشتن که اطلاعات خوبی در رابطه به اون ایام به ما میداد.. من کودکیمون با همون برنامه ها گذروندم..و چیزاهایی یادگرفتم که حالا در 21 سالگیم هنوز فراموششون نکردم.. درباره ترانه های برنامه.. همه ی شعرهای عموپورنگ طی این ده سال رو شنیدم ومناسب سن کودک هستن.. کودک امروز با برنامه ای مثل زمان خانوم رضایی(دهه 50) جذب نمیشه.آهنگ و ترانه قسمتی از زندگی کودک امروز شده(اتفاقیه که افتاده) و حالا باید آهنگ های مناسب سن کودک رو جایگزین آهنگ هایی که همراه بزرگترها گوش میکنن و مناسب سنشون نیست کرد..که گروه عموپورنگ اولین بار 9سال پیش این کار رو انجام دادن.. من که ده ساله مخاطب این برنامه ام میتونم جواب دومین سوالتون رو بدم... بله...عموپورنگ بدون آهنگ برنامه های زیادی اجرا کردن...تونستن... در جواب سومین سوال هم...بله خیلی خوب بود اگر برای برنامه های کودک هم یک برنامه 90 وجود داشت! کاش همه مسئولین توجه بیشتری به برنامه های کودک و سینمای کودک میکردن..
ضرابیان
3 بهمن 90 14:05
سلام.چقدر خوشحالم از اینکه کسانی هستند که انقدر ریزبینانه و انقدر حساس به مسائل کودکان می نگرند. من هم به عنوان کسی که کارم کار کودک است از شما سپاسگزاری می کنم و امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر بیافتد چرا که رسانه ی ما، یک رسانه ی فرهنگی و فرهنگ ساز است و کودکان ما نیز آینده سازان این مرز و بوم هستند.
التماس دعای فراوان.

از توجه شما نیز سپاسگزارم
سهیلا
3 بهمن 90 16:39
سلام عمو روحانی کاملا موافقم اگه موسیقی نباشه واقعا چطور میشه بچه ها رو جذب برنامه کرد؟! نه اینکه نباشه کمتر به کار بره من که فکر میکنم نمایش میتونه خیلی خوب باشه
مادریا مامان
3 بهمن 90 19:46
به نام خدا سلام من هم این ایام رو به شما تسلیت میگم میخواستم خیلی رک به شما بگم یعنی برم سراصل مطلب.به نظر شما وقتی تربیت کودکان ما با توجه به الگو های تلوزیونی مثل خاله شادونه برای دختران(هروز یک لباس هروز یک نوع آرایش من چه جوری میتونم از دخترم بخوام که قناعت داشته باشه و هروز از من یک لباس جینگولی دامن پفی نخواد)یا عمو پورنگ(خیلی ببخشید با ابروی برداشته واون طرز پوشش در خیابان یا تصاویر در سایتشان که خودتان میتوتنید ببینید مانند یک پسر 17 ساله تازه دیپلم گرفته رفتار میکنند )و با توجه به شهرتشان واینکه اصطلا حا همه برایشان تره خورد میکنند تحویلشان میگیرند میتونیم به کودکانمان بگوییم که اینها الگوی خوبی نیستند وباید جور دیگری باشی.؟؟؟؟؟
باران سحر
4 بهمن 90 10:04
سلام ... ممنونم ازتون حرف دل منو زديد...حرف عموم رو هم قبول دارم ..خداو صاحب زمان (عج) بهشون كمك كنه
رویای کودکی
5 بهمن 90 11:30
به نام خدا
سلام به شما و تشکر زیاد بابت نوع نگاه درستتان
بحثتون عالیه.
اما با اینکه نظر هر کس محترمه ولی تا جایی که احترام ها نشکنه.دوستی که نقد سطحی از عمو پورنگ داری،چرا میزان تاثیر گذاری این شخصیت رو از لحاظ مختلف بررسی نمیکنی؟!ایشون کم چیزی رو یادبچه ها ندادن چیزایی که امروز کودکانمان بیشتر از رخت ولباسی که بهشون فکر می کنید نیاز دارن،نوع تیپ و لباس ایشون فقط وسیله ست تا بچه ها عمق حرفای ایشون رو بشنون وعمل کنن تا شما به عنوان مادر یا پدر بار تربیتی کمتری رو متحل باشید آیا درسته از روی ظواهر و دیدگاه سطحی قضاوت کرد؟؟؟
کاش می شد بیشتر راجع به این نگاه ها بحث کرد

دوست عزیز سلام
اولا من برنامه ایشون رو تایید کردم وهمه برنامه رو نقد نکردم
دوما این مطالب من به معنی انکار موفقیتهای اونها نیست
سوما شما هرجا که نظر میزاری از خودت آدرسی برجا نمیزاری که حداقل اگر مطلبی بود بهتون منتقل بشه تا به قضاوت بهتری دست بیابید
ضمن اینکه من به نظر شما احترام قائل هستم اما نمیدونم ازکجا متوجه شدی سطحی است در حالی که چندین سال در رسانه وحرم مطهر و... کار کودک ونوجوان انجام داده ام
. موفق باشید
مامان ریحانا
5 بهمن 90 13:53
مشکی از تن بدرآرید ربیع امده است

خم ابرو بگشایید ربیع امده است

مژده ای ختم رسل داد که اید به بهشت

هرکه بر من خبر ارد که ربیع اماده است

ماه ربیع الاول مبارک

ماهم به شما تبریک میگیم وسپاسگزاریم
سیده فاطمه جلالی
5 بهمن 90 15:35
بنام خدا
سلام خدمت شمادوست بزرگوار..
ضمن تشکرازلطف وتوجهتون ووقتی که گذاشتید، خدمتتون عرض کنم که من فکرمیکنم طبیعتا برای بررسی وداوری درموردهرچیزی بررسی نتیجه وثمره اون کاربه آدم کمک بسزایی میکنه..که نتیجه وثمره کارامثال هنرمندانی مثل عموپورنگ بچه هایی هستندکه ازبچگی بیننده برنامه های ایشون بودن وبه نوعی قراره بخشی ازتربیتشون تاثیرگرفته ازاین برنامه هاباشه..ازاونجایی که من ازکودکی وازابتداتاکنون برنامه های عموپورنگ روهمه شو تماشاکردم و بیننده ده ساله برنامه های ایشون هستم به عنوان یک نمونه از ثمره های کارعموپورنگ به جرات میتونم بگم درطول این مدت چیزهای بسیارزیادی ازایشون یادگرفتم..ونقش مثبت وموثرزیادی توزندگی من داشتن!..
ضمن اینکه برنامه های بدون موسیقی زیادازایشون دیدم!..که بسیارموفق بوده ومن به عنوان یک مخاطب بسیار دوستشون داشتم..
این نشان ازتوانایی کاری ازجانب ایشون حتی بدون اسباب کار هستش!..چون همونطوری که خودتون هم اشاره کردید موسیقی الان خواه ناخواه جزوی ازکارکودک شده..
والبته موافقم که بسیاری ازبرنامه های کودک الان موسیقی محورشدن ،وموسیقی ها متناسب سن کودکان نیست..اما درمورد برنامه عموپورنگ این موضوع صدق نمیکنه..چون اگرشاهد چندبرنامه ازایشون بوده باشید-که حتما بودید- تناسب زمان آهنگها به نمایشها وپلاتوهای دیگه توی برنامه کاملا متناسب ومنطقی بود..ضمن اینکه موسیقیهاشون کاملا موسیقی کودکه..

درمورد ویژه برنامه های مذهبی هم باید بگم من خودم احادیث ومطالب زیادی رودرمورد مسائل مذهبی باعشق وعلاقه زیاد یادگرفتم ازبرنامه های عموپورنگ که هنوزهم درخاطرم هست ازهمون دوران که البته برای زمانی بود که عموپورنگ برنامه های زنده داشتن..

وموردسوم..کاملا باهاش موافقم..کاملا!..که البته این موضوع برمیگرده به مسئولین صداوسیماکه برنامه هایی این چنینی رو واقعا تدارک ببینن..وتوجه بیشتری به برنامه های کودک داشته باشن!..

بازم ممنون ازتوجهتون به کارهای کودک..زحمت میکشید


ممنون از حضور وتوجه شما
عباسی
5 بهمن 90 17:16
سلام
سپاسگزارم از دید وسیع و نظرات مفید و بجای شما
التماس دعا


از محبت شما سپاسگزارم
رویای کودکی
5 بهمن 90 19:11
سلام مجدد
مثل اینکه سوءتفاهم شده.من منظورم شما نبودید،موضوع شما برام قابل احترام بود.روی صحبت من با دوستی که تحت عنوان"مادر یا مامان"براتون نظر گذاشتن بود


بازم از ابراز نظرتون سپاسگزارم
مائده
5 بهمن 90 21:34
بسم الله
سلام
من هم بو نوبه ی خودم ازتون کمال تشکر رو دارم ... اول به خاطر ایجاد یه همچین پایگاهی ... و بعد به دلیل توجهتون به مسائلی که قطعا در آینده ی کودکان کشورمون تائثیر گذاره ...
آغاز ماه ربیع الاول رو هم خدمتتون تبریک عرض می کنم ...
با گزینه ی 3 به شدت موافقم !
اما فکر می کنم ... شخص افراد و گروه های مورد نظر کافی نیستند... بلکه ما به سیستمی احتیاج داریم که مسولان مسوول تری داشته باشند...
مسوولانی که از ظرفیت ها استفاده کنند ... روی سیستم برنامه ها نظارت داشته باشند و ... و ... و ...
به عنوان کسی که از یک محیط مذهبی نیست اما مخاطب 10 ساله ی برنامه های عمو پورنگ هست ... باید بگم... شخص من! چیز هایی رو حتی از سرود ها و موسیقی هاشون یاد گرفتم که هنوز در ذهنم جای دارند ...
خوشحالم که با این وبلاگ آشنا شدم...
پی گیر مطالبتان خواهم بود ...
یا حق

سربلند باشید
پاتوق عمو پورنگ
6 بهمن 90 9:24
سلام جای بسی تعجب است که شما ادعای کارشناس بودن دارید آنهم کودک ولی از درک موضوع اصلی غافلید در جایی عمو ها را عامل شادی می دانید و در بند 2 موسیقی و شهرت را پیش می کشید ؟ شما هیچ می دانید که کودک اسیر تکرار می شود ؟ کلاه قرمزی یادتان هست؟ حاج آقا راستگو چی ؟ از قابلیت های جعبه جادویی بدورید برنامه های کودک ما ملغمه ای از یک سیرک بزرگ است با دلقک های مشهور و غیر مشهور رطب خورده ....گاهی اوقات نمی توان با حدیث ائمه کارهای ناصواب رو توجیح کرد قبل از پاسخ مجدد لطفا این حدیث را هم بخوانید
....
رسول گرامی اسلام (ص) می فرمود:

من بچه ها را به دلیل پنج صفت دوست دارم:

اول آنکه بسیار گریه می کنند و دیده گریان کلید بهشت است (یعنی گریه از خوف خدا را در زندگی زیاد کنید)

دوم آنکه با خاک بازی می کنند. (یعنی تکبر و نخوت و خودپسندی در آنها نیست)


سوم آنکه با یکدیگر دعوا می کنند ولی زود آشتی کرده و کینه به دل نمی گیرند.


چهارم، چیزی برای فردا ذخیره نمی کنند. (چون آرزوی دور و دراز و طمع طولانی ندارند)

پنجم، خانه می سازند و سپس خراب می کنند. (دلبسته و وابسته به امور


به نام خدا
سلام
نمیدونم مطلبی که نوشتی تایید بدونم ویا انتقاد
اما خوب بود یک رزومه ای از خود شما می داشتیم که اول متوجه بشیم آیا شما خودتون کارشناس هستید که قدرت درک مطالب کارشناسی شده رو داشته باشید یا نه ؟
کلمه جعبه جادویی مال اون زمونااست ظاهرا شما هنوز توی اون زمونا سیر می کنید
این لینک رو بیشتر بخونید تا از جعبه جادویی بیشتر بدونید
http://amin-jafare.persianblog.ir/post/26
نکته دیگه اینکه رزومه فعالیت هرشخص در فضای سایبر وصدا وسیما وسایر برنامه ها مبین این است که شخص کارشناس است یا نه ؟!
ضمن اینکه انتقاد شایسته است.اما ادبیات باید ادبیاتی باشد که موجب بی حرمتی نشود نه اینکه ...
ضمن اینکه این نظریات شما هم برای خودش نظری است حالا لزومی نداره که هر شخص حتما دیدگاه شخص دیگری رو قبول داشته باشه در این مسائل
ضمن اینکه این فرمایش پیامبرصلی الله علیه وآله که نقل کردید چه ربطی به بحث ما داره
ضمن اینکه سوالات من به معنی نادیده گرفتن موفقیتهای این عزیزان ویا روایت من به معنی تایید همه فعالیتهای آنان نیست
برای شما آرزوی موفقیت دارم
سلنا
6 بهمن 90 22:49
سلام من با حرفهای مادریا مامان کاملا موافقم مخصوصا در مورد پوشش و طرز لباس پوشیدن الگوهای جامعه بالاخره ظاهر ادما هم نیمی از شخصیت شونه میگن ادما اونطوری لباس میپوشن که خودشونو میشناسن نمیشه همه ی مسایل دینی رو رعایت کنیم بعد ظاهرمون طوری دیگه ای نشون بده اما یه چیزی و فراموش نکنیم ادما کلا بیجنبن مخصوصا از نوع مشهورش


سلام ممنون از ابراز لطف ونظرتون . سربلند باشید
نسترن قصرانی نژاد
7 بهمن 90 0:21

عمو روحانی عزیز سلام.....
من نسترن قصرانی 20 ساله هستم...
10 ساله بودم که پورنگ اومد...اولش پورنگ بود...مث اسمش رنگی و شاد بود....
و این برای دخترکی که تا قبل از اون از مجری کودک فقط لباس های تیره و لحن نه چندان شاد به یاد داشت عجیب بود...اصلا اصلا منکره خوبی ها و مهربونی های اون عزیزان نیستم اما حدااقل برای من جذابیت چندانی نداشت..نصیحت دوست نداشتم...اینی که برو عقب...دروغ نگو...حرف بد نزن...اینا یعنی چی؟
وقتی پورنگ اومد که بعدا شد عمو ی ما...علاوه بر لباس های قشنگ....یه آدم اکتیو و شاد...من جوره دیگه از یاد گرفتن و فهمیدم....عمو پورنگ با عمل کردن بچه ها رو نصیحت می کرد...بهشون یاد میداد...با نمایش ها...مستقیم نگفت این کار بده...نکن...
یادمه خیلی قبل تر ها عمو تو روزهای شهادت هم برنامه داشت...عمو لباس مشکی می پوشید....حرف می زد ن در مورد ائمه...یه مسابقه هم بود...که مثلا چند تا مربع کناره هم بودند که هر کدوم یه سری اطلاعات مذهبی حالا مختص اون رو ز داشتن...بعد اینا هر کدوم دو تا دو تا مکمل هم بود...بعد از چند ثانیه که صفحه بر می گشت اونی که شرکت کننده بود مثلا می گفت 1 و 4....
خب این خودش یه نوع آموزش بود...عمو مسابقه هم داشت اما اکتیو و شاد نبود مثل همیشه و من چقدرر ناراحت بودم و هستم که این برنامه ها دیگه تکرا نشد...و عمو روزای عزیز برنامه نداشت....می شد به همین سادگی برنامه رو ادمه داد و کلی نکات خوب یاد بگیرن حداقل اونایی که مث من حرف عمو تو زندگیشون و عملشون و تاثیر گذاشت که حتی تو 20 سالگی هم نتونستن پاکی این دنیا رو کنار بذارن....
این در مورد عزیزانی دیگه ای هم که تو صدا و سیما هستن صدق می کنه...


التماس دعا
علی علی



از توجه شما سپاسگزارم
عارفه سام
7 بهمن 90 0:57
هوالمحبوب
سلام.آغاز ماه ربیع الاول رو هم خدمتتون تبریک عرض می کنم ...من هم به نوبه ی خودم ازتون کمال تشکر رو دارم ... چقدر خوبه كه كساني هستندكه اينقدر حساس به مسائل آينده سازان اين مرز وبوم مي انديشند...




سلام ممنونم از شما .منم عرض تبریک دارم . موفق باشید
مائده
7 بهمن 90 1:35
بسمه الله
سلام باز هم ممنون از لطفتون
و پاسخ زیباتون به کامنت دوستان ...
پیشنهاد می کنم حالا که فضای ایجاد شده را مشاهده می فرمایید ... مطلبی در مورد شرایط " نهی از معروف و امر به منکر " و به ویژه نحوه ی آموزشش به کودکان و به کارگیرش در مورد کودکان بنویسید ...
انشالله که همه بخوانیم و استفاده ببریم...
باز هم ممنون...
سعادتمند باشید...

سلام . ممنون از نظرتون
ثمين
7 بهمن 90 20:36
جالب بود
مريم
9 بهمن 90 21:10
سلام
منم يه سوال دارم
چرا فقط عمو و خاله هستن پس عمه و دايي چي ميشه؟


البته توی شبکه قرآن عمه هم داریم

اما بقیه عمه ودایی ها اونا رفتن برای افرادی که از سردی سرما میخورن لحاف وپتو بیارن !!
ماناز
10 اسفند 90 21:12
باسلام جای بسی خوشحالی است که هنوز افرادی پیدا میشوند که موشکافانه این مسایل را بررسی می کنند حرف دل ما را زدید ومسرورم که ان را از زبان فرد فهیمی چون عمو روحانی میشنوم خوشبختانه دختر من علاقه ای به برنامه عمو پورنگ وفیتیله ای ها وکلی دیگر که درپس اهنگ وظواهر عقاید نادرست تهیه کنندگان وکارگردان برنامه به انها تزریق میشود ندارد سجده شکر به جای می اورم واین را از الطاف خداوند می دانم فقط دلم برای بچه هایی میسوزد که از سر ناچاری باید درمعرض این سموم فکری وتربیتی قرار گیرند حرف هم می زنیم می گویند امل است وبا زمانه ونیازهای بچه های امروزی پیش نمی روداخه به اصطلاح روشنفکران امروزی این چیزها را برای بچه ها لازم می دانند مگر ما که دربچگی این چیز ها را نداشتیم مردیم خیلی برنامه هایش هم از امروز بهتر بود وخاطراتش شیرین تر
عمو روحانی تشکر فراوان دارم از این که این جرات را به خود دادید وحرف دل ما را زید
اللهم عجل لولیک الفرج تا دین دار واقعی از غیر واقعی زودتر مشخص شود امین

سپاس از شما