زهرازهرا، تا این لحظه: 18 سال و 11 ماه و 28 روز سن داره

پرسمان كودك

افزایش اعتماد به نفس کودکان

1390/10/24 10:56
نویسنده : مشاورروحانی
4,400 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام ، دختري اول دبستان دارم خيلي موقع اعلام مي كند من كه مثلا اصلا نمي توانم نمره 20 بگيرم يا من كه اصلا نمي توانم فلان حركت ورزشي را انجام دهم ، در صورتي كه داراي توانايي خوبي است چكار كنيم تا قوه اعتمادبه نفسش افزايش يابد .

با سلام ، دختري اول دبستان دارم خيلي موقع اعلام مي كند من كه مثلا اصلا نمي توانم نمره 20 بگيرم يا من كه اصلا نمي توانم فلان حركت ورزشي را انجام دهم ، در صورتي كه داراي توانايي خوبي است چكار كنيم تا قوه اعتمادبه نفسش افزايش يابد .

والدین گرامی سلام .
باعث خوشحالی است که والدین خوبی مانند شما ضعفهای فرزندان خود را با تیزبینی مورد توجه قرار داده ودر اصلاح آن می کوشند
در ارائه پاسخ به شما پرسشگر گرامی پاسخ شما به دو شیوه ارائه می گردد:
1:شیوه مختصر
2:شیوه کامل تر ومفصل
پاسخ مختصر:
1.تشویق و تعریف شما از اطفال - تا6 سالگی- و پرهیز از محدودكردن آن‌ها، سنگ بنای داشتن فرزندانی با اعتمادبه‌نفس بالا است.
2.استعدادها و توانایی‌ها و پیشرفت‌های دیگران را به رخ فرزندان خود نكشید.
3.از بی‌توجهی به فرزندان خود بپرهیزید؛ طوری رفتار كنید كه او احساس كند وجودش باعث گرمی خانواده است.
4.در رفتار نسبت به فرزندان خود، عدالت را رعایت كنید؛ اگر یكی از فرزندان شما به خاطر كارهایش مستحق محبت یا رسیدگی بیشتر است، به گونه ای رفتاركنید كه دیگرفرزندان علت این توجه و رسیدگی را بدانند.
5.نمی‌توان با دروغ گفتن فرزند را راست‌گو تربیت كرد. با اعمال خود رفتار نیك را به او یاد دهید. از كلمات و الفاظ ركیك و زشت هرگز استفاده نكنید. ضمن اینکه سعی کنید برخی رفتارها را به صورت عملی (خودتان انجام دهید ) تا او نیز یاد بگیرد
6.هرگز سؤالات فرزندان خود را بی‌پاسخ نگذارید. پرسش‌های فراوان كودكان نشانه كنج‌كاوی و تیزهوشی آنهاست.
7.از تحقیر فرزندان خود در بین دوستانش یا اعضای فامیل واقعا بپرهیزید. تذكرات لازم را بعداً در فضایی محبت‌آمیز، آرام و بدون سرزنش به او بگویید.
8.عقاید فرزندان را نمیتوان با تحقیر، اجبار و ... تغیییر داد؛ سعی كنید اختلاف سلیقه فرزندانتان را با خودتان درك كنید و آن‌ها را تحمل نمایید و عقاید انحرافی آنها را با آگاهی دادن اصلاح كنید.
9.از اعمال نیك وپسندیده فرزندان خود بسیار یاد كنید. بگذارید فرزندان‌تان با شنیدن تعریف‌های شما احساس خوش‌آیند حضور در جمع بزرگان را تجربه كند.
10.كودكان خود را با عبارت‌هایی صدا بزنید كه موجب خوش‌حالی و احساس شخصیت در آن‌ها و اطرافیان آن‌ها بشود. مثل علی آقا، زینب خانم،…
11. سعی کنید از فرزندتان به اندازه توان وعلاقه او توقع داشته باشید
12. نگرش شما به فرزندتان وموفقیت او نگرش نمره ای نباشد
پاسخ تفصیلی
برای  بالا بردن اعتماد به نفس و پیشرفت در کودکان اصولی را باید مورد توجه قرار داد
کودکان امروزی به‌رغم به‌کارگیری روش‌های متفاوت والدین، بیشتر از نسل قبل از خود، تحت نفوذ اطرافیان قرار دارند.
لذا در مرحله اول کودکان نیاز به اعتماد واحساس امنیت از سوی والدین دارند  
کودکان برای احساس امنیت، نیاز دارند هدایت و محدود شوند. وقتی کوچک‌تر هستند باید محدودیت بیشتر و آزادی کمتری داشته باشند و همچنین مسئولیت‌های کوچک‌تری به آنها داده شود.
هر چه بزرگ‌تر و بالغ‌تر می‌شوند، باید انتخاب‌ها، آزادی و مسئولیت بیشتری به آنها واگذار شود و آزادی و مسئولیت آنان همزمان و متناسب با هم بیشتر شود. همچنان برای آنها محدودیت‌هایی قائل شوید ولی آزادی را هم برایشان مهیا کنید.
در تعریف و پاداش تعادل را رعایت کنید
با تمجید از کودکان‌تان برای آنها ارزش قائل شوید و متقابلا انتظارات خود را به آنان بیان کنید. تعریف نکردن از آنها به منزله اعتماد نداشتن به آنهاست. عبارات تمجیدی معقولانه‌ای مانند خوش فکر، سختکوش، باهوش، خلاق، قوی و مهربان عباراتی هستند که کودک با شنیدن آنها سعی در بهتر برآورده‌کردن این انتظارات خواهد داشت.
عباراتی چون کامل‌ترین، بهترین، زیباترین و درخشان‌ترین، انتظاراتی سخت و غیرممکن برای آنهاست. عبارات برای آنها درونی و ذاتی می‌شوند و اگر کودک نتواند به آن اهداف غیرممکن دست یابد تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت. هنگامی که در مورد مشکلات رفتاری کودک با یکدیگر صحبت می‌کنید، مراقب باشید کودکان‌تان صحبت‌های شما را نشنوند.
اگر کودکان بشنوند که والدین‌شان با هم یا با دوستانشان در مورد آنان صحبت می‌کنند و مثلا می‌گویند که او حسود است یا از او به‌عنوان شیطان کوچولو نام می‌برند یا اگر همیشه از آنها به‌عنوان موجودی خجالتی یا ترسو یاد می‌کنند، این مفهوم به آنها القا می‌شود که این مشکلات رفتاری آنها را هرگز نمی‌توان تحت کنترل درآورد، ولی از سوی دیگر اگر آنها بشنوند که والدین در مورد نکات مثبت رفتاری آنها صحبت می‌کنند، اعتماد به نفسشان زیاد خواهد شد و سعی در رشد آن نکات مثبت خواهند داشت.
انعطاف‌پذیر باشید، ولی کودک را از حقایق دور نگه ندارید
اگرچه کودکان به حمایت نیاز دارند، ولی حمایت بیش از حد، وابستگی و حساسیت افراطی را در آنان به وجود می‌آورد. شما می‌توانید مهربان باشیداما بیش از حد دلسوزی نکنید. کودک شما باید بیاموزد که چگونه از موانع و شکست‌ها عبور کند اما احساس وابستگی، انعطاف‌پذیری و حمایت بیش از حد شما همیشه آنها را در همه موانع پیروز نگه داشته و چگونگی برخورد با مشکلات را به آنها نمی‌آموزد.
پدر و مادر با هم هماهنگ باشند
پدر مادری که در دو جهت متفاوت آموزشی حرکت می‌کنند، باعث گیج شدن کودک می‌شوند. کودک برای والدینی که به هم احترام نمی‌گذارند، احترام قائل نخواهد شد. توصیف والدین دیگر کودکان با عباراتی چون «ابله» ممکن است، به‌طور موقت شما را در نظر کودکان خوب جلوه دهد، ولی این کار شما دقیقا نتیجه معکوس دارد و بعد از آن، کودک هرگز برای شما احترام قائل نخواهد شد.
این هماهنگی حتی در مورد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز صدق می‌کند. بسیار مهم است که پدرها و مادرها به والدین خود احترام بگذارند. نگه نداشتن احترام یکدیگر در خانواده، باعث درک این مطلب در کودکان می‌شود که آنها نیز اجازه بی‌حرمتی را دارند.برای معلمان، آموزش و یادگیری احترام ویژه‌ای قائل شوید.
ضمن اینکه به یاد داشته باشند والدین نباید در مقابل فرزندشان یک رفتار را یکی  زشت بداند ویکی آن را تایید کند

آموزش کودکان را در اولویت قرار دهید
اگر کودکان بدانند که والدین آنها و پدر و مادربزرگ‌شان چه قدر به یادگیری آنها اهمیت می‌دهند، توجه‌شان به آموزش چندین برابر خواهد شد. از بهترین معلمان خود برای آنها تعریف کنید و از خوبی‌های معلم‌شان بگوییدو به آنها احترام بگذارید و خیلی زود انتظارات خود را در مورد ادامه تحصیلات به آنها انتقال دهید. در این صورت آنها پس از اتمام دوره دبیرستان از ادامه تحصیل منصرف نخواهند شد.
در مورد کار خود و شغل والدین دیگر مثبت باشید
اگر والدین هر روز به خانه بیایند و از کار خود گله و شکایت کنند، کودکان روحیه «ضد کار» پیدا می‌کنند و متقابلاً از کارهای مربوط به مدرسه یا وظایف هر روزه خود گله و شکایت خواهند کرد. اگر والدین از شغل خود راضی نیستند، باید کار بهتری پیدا کنند و به فرزندان خویش یادآور شوند که ادامه تحصیلات، فرصت‌های شغلی بیشتری برای آنان فراهم خواهد کرد. آنها حداقل می‌توانند برای فرزندان خود توضیح دهند که در انجام وظایف خویش، درستکار و مسئولیت پذیر هستند.
برای فرزندان، الگوی سختکوشی، اراده و نیکوکاری باشید
برای فرزندان خود الگوی خوبی باشید هنگامی که از زیر کار شانه خالی می‌کنید، هر روز رنگ عوض می‌کنید یا به مادر خود احترام نمی‌گذارید، کودکان‌تان این کارها را از شما یاد می‌گیرند و در مقابل وقتی که والدین، علاقه‌مند، نیکوکار و با انرژی باشند نیز کودکان تحت‌تأثیر آنها قرار می‌گیرند.
والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، بدون اینکه از هر نظر کامل باشند، می‌توانند الگوی خوبی برای فرزندانشان به‌شمار آیند. کودکان‌تان را با دوستان یا مشاورانی که می‌توانند اثرات مثبتی روی آنها بگذارند آشنا کنید.مثلا اگر به ورزش کم توجه است او را با کسانی که اهل ورزش هستند دوست کنید .
لذت یادگیری را همراه کودک‌تان تجربه کنید
زمانی را به تفریح و یادگیری فرزندان‌تان اختصاص دهید و مطمئن باشید فراگیری‌ای شادتر از آنها پیدا نمی‌کنید و به جای افسوس، خاطراتی شگفت‌انگیز خواهید داشت.
ترغیب در موفقیت
زمانی که او خود را دست کم می گیرد ومی گوید من موفق نمی شوم .در کنار او به او کمک کنید وبه او بگویید تو موفق هستی واز این هم موفق تر خواهی شد اما باید بیشتر تلاش کنی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)