زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 2 روز سن داره

پرسمان كودك

تربیت جنسی کودک

1391/8/10 9:20
نویسنده : مشاورروحانی
4,415 بازدید
اشتراک گذاری


با عرض سلام وخسته نباشید سوالی داشتم

برای تربیت جنسی کودکان 6 تا 9 سال چه باید کرد لطفا حالت های تمایلات جنسی کودکان 6تا9 سال رو توضیح دهید . با تشکر

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی

صحبت از مسائل جنسی با کودکان و پاسخ به سوالات آنها در این زمینه همیشه در فرهنگ ما مشکل بوده است و سکوت والدین را به همراه داشته .که این نکته باعث نا اگاهی و در نتیجه آسیب پذیر شدن فرزندان در این امور در آینده می گردد.

اینک به مطالبی در این مورد اشاره خواهیم کرد که در مواجهه با اینگونه سؤالات چگونه رفتار نماییم .

به امید اینکه مورد استفاده قرار گیرد.

کودکان در همه زمینه ها کنجکاوی می کنند . هزاران سؤال در ذهنشان مطرح می شود و همیشه به دنبال پاسخ این سوالات می گردند . والدین مهمترین منبع کسب اطلاعات کودکان محسوب می شوند . اما در اغلب مواقع والدین در مقابل سؤالات کودکان گیج و دستپاچه می شوند و نمی دانند چگونه باید به این سوالات پاسخ دهند .

طفره رفتن والدین به نوعی پاک کردن صورت مساله است و کنجکاوی کودک نه تنها کاهش نمی یابد بلکه تشدید نیز می شود .

بنابراین کودک ممکن است از روش های دیگری برای یافتن پاسخ این سؤالات استفاده کند که این روشها می توانند زمینه ساز انحرافات و آسیبهای جدی شوند .پس پاسخگویی به سؤالات جنسی نیز یکی از مسئولیتهای والدین است که نباید از آن شانه خالی کنند .

مهمترین و متداول ترین سوال جنسی کودکان این است که (( بچه چطور به وجود می آید ؟)) گاهی والدین پاسخهای دروغی و یا عجیبی به این سؤال می دهند . البته کودکان دیر یا زود متوجه نادرست بودن این پاسخها می شوند .

بهتر است به این سؤال اینگونه پاسخ دهیم :

در جواب بايد گفت به كودكان هيچگاه دروغ نگوئيد اما سن و معلومات او را در هر مقطعي كه هست در نظر بگيريد و در واقع اطلاعات پلكاني به او بدهيد تا بعد از مدتي اين اطلاعات به مرور تكميل شود . براي ابتدا مي توان از شباهتهاي بين كودك با والدين و يا حتي با پدر بزرگ و مادر بزرگ شروع كرد . ( موهاي تو مثل پدرت است . چشم هاي تو مثل مادرت است – بيني تو مثل مادربزرگت است و ... ) و مي توان نتيجه گرفت كه پس براي به وجود آمدن نوزاد مادر فقط نصف يك نوزاد را مي تواند به وجود آورد و نصف ديگر را پدر به وجود آورد بنابراين هر دو براي به وجود آمدن نوزاد لازم هستند .

آموزش و ارائه اطلاعات لازم درباره جنسیت به کودکان نباید فقط یکبار برای همیشه صورت پذیرد. این آموزش و یادگیری یک فرآیند دائمی است و می‌بایست کودک در طول زندگی و به اقتضای سن و موقعیت اجتماعی خود آن‌چه را که نیاز به آموختن دارد فراگیرد. اگر کودک شما در مورد مسائل جنسیت و اندام‌های جنسی و غیره سئوالی نمی‌پرسد بدین معنا نیست که شما هم این موضوعات را به کلی نادیده انگاشته و فراموش نمائید. از حدود سن ۵ سالگی شما می‌توانید کتاب‌هائی را که به‌صورت علمی و با رعایت تمام جوانب اخلاقی تدوین گردیده به فراخور سن کودکتان انتخاب و به او معرفی و وی را در این زمینه راهنمائی نمائید. شاید یافتن کلماتی در خور و بدون اشاعهٔ فرهنگ مبتذل برای این‌چنین موضوعی مشکل به‌نظر آید ولیکن با مطالعه کتب مفیدی که در این زمینه به تحریر در آمده است این کار چندان مشکل نمی‌نماید.

هر یك از والدین باید پیش از بلوغ به فرزند خود اطلاعات لازم را درباره پدیده بلوغ و تاثیرات آن بدهند و او را در جریان اتفاقاتی كه در آینده برای او پیش می‌آید، بگذارند.

لیکن هنگام روبه‌رویی با سؤال جنسی كودك نیز باید اطلاعات لازم را حد قانع شدن به او داد تا از كنجكاوی بیشتر او جلوگیری شود.

كمك گرفتن از گياهان و جانوران براي فهماندن چگونگي توليد مثل و رشد در انسان تو صيه مي شود . وجود تخمدان و گرده در گياهان و تشابه آن با رحم و اسپرم انسان و عبور گرده از يك لوله كه در انسان همان لوله رحمي است ورسيدن گرده به تخمك كه همان لقاح را در انسان نشان مي دهد توضيح خوبي مي تواند باشد . البته اين تو ضيحات را مي توان هنگامي به كودك داد كه در فضاي بلوغ قرار گرفته باشد . مثلا هنگام جشن تكليف او در مدرسه مي توان اين توضيحات را داد . اين اطلاعات تا قبل از رسيدن او به سن راهنمايي بايد در اختيارش قرار بگيرد .

در زمان بلوغ ارتباط عاطفي خود را با كودك زياد كنيد حتي هنگاميكه كودك عصيانگر شده و شما را قبول ندارد باز هم مهم نيست اين را به حساب مقتضاي سن او بگذاريد . روابط خصوصي و دو نفره تان را اگر پسر بود با پدر واگر دختر بود با مادر همواره حفظ كنيد زيرا در اين سن كودك به دنبال فرصتي است كه جواب سؤالات خود را بيابد و ما به طور غير مستقيم اين موقعيت را برايش ايجاد مي كنيم .

در پاسخ به سوالات جنسی کودکان باید به چند نکته توجه نمایید :

1-دادن اطلاعات به کودکان باید به موازات رشد ذهنی آنها انجام شود .بنابراین این مسائل را متناسب با درک کودکان بیان کنید .

2-در مورد بیان مسائل جنسی باید معتدل بود . همانطور که مسکوت گذاشتن این موضوعات صحیح نیست زیاد صحبت کردن در مورد این مسائل نیز توصیه نمی شود . بهتر است جوابها مختصر و مفید باشند بدون اینکه به جزئیات پرداخته شود . در مورد روابط جنسی یا نحوه دقیق تولد کودک نباید صحبت شود زیرا کودک ظرفیت درک و پذیرش این موضوعات را ندارد .

3-در مورد این مسائل به کودک دروغ نگویید و داستان پردازی نکنید .

4-در هنگام پاسخ به سؤالات جنسی کودک خونسردی خود را حفظ کنید .

5-به کودکتان اطمینان دهید که به هر سؤالی که در این زمینه داشته باشد پاسخ خواهید داد . اما گوشزد کنید که این مسایل کاملا خصوصی است دراین موارد تنها به شما مراجعه کند و نباید در حضور دیگران این مسایل را مطرح کند .

6- همچنین از کودکی به او بیاموزید که برخی اعضا خصوصی بوده وصحبت از آنها نیز جنبه خصوصی دارد ونباید از آنها با هرکسی سخن گفت .

 

مطالعه بیشتر:

پاسخ به سوالات كودكان نویسنده : محسن تنه كار انتشارات نجابت

 

باتشکر از حسن اعتماد شما

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان محمد سپهر
10 آبان 91 14:16
اول سلام بعد عيدتون مبارك دوباره بعد مي تونين شما هم در جشن سيدي شركت كنين. منتظرم
عموی محیط بان
15 آبان 91 8:17
سلام خدمت عموی روحانی وای چقد خوشحال شدم اینجا یه آخوند دیدم که دغدغه تربیتی داره
حتما وبمو ببینید و نظرتونو بیدین
حتمنی ها
یا مهدی عج


سلام. چشم . چه خوبه که یکی زحمت میکشه برای محیط زندگی ما .ممنون از شما
عموی محیط بان
15 آبان 91 18:21
سلام عموی عزیزم خیلی ممنون از راهنماییتون قبلا تنظیمات وب رو یه عزیزی انجام داده بود این وبلاگ بصورت موقت و آشنایی به زودی وبسایت نی نی ها فعالیت خودشو شروع میکنه چشم حتما اصلاح میکنم ممنون اللهم عجل لولیک الفرج هادی مرادی حافظان محیط زیست خراسان شمالی
سلام
16 آبان 91 15:53
سلام مهدویت و کودکان جا نمونه
مهلا
29 آبان 91 12:48
سلام وبتون خیلی قشنگه خوش حال میشم یه نیم چه نگاهی به وبلاگ نی نی ما بندازین نظر یادتون نره
رضوی
21 آذر 91 7:59
با سلام لطفا با معرفی کتاب، پاسخ رو کاربردی تر کنین.