زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 10 روز سن داره

پرسمان كودك

برهنه شدن کودک دلیل بر رفتار جنسی او است ؟

1391/11/17 11:26
نویسنده : مشاورروحانی
13,366 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام فرزندسه ساله ای دارم که جدیدا رفتارهای خاصی اعم از برهنه شدن به همراه پسر عمویش که 5 ساله میباشد از خود نشان می دهند که این رفتار از جانب دختر من می باشد لطفا در چگونگی برخورد با چنین مشکلی راهنمایی بفرمایید با تشکر

با سلام فرزندسه ساله ای دارم که جدیدا رفتارهای خاصی اعم از برهنه شدن به همراه پسر عمویش که 5 ساله میباشد از خود نشان می دهند که این رفتار از جانب دختر من می باشد لطفا در چگونگی برخورد با چنین مشکلی راهنمایی بفرمایید با تشکر

------------------------------------------------------------

باسلام وآرزوی قبولی طاعات وعبادات شما وبا سپاس از شما که به این سامانه اعتماد نموده وپرسش خود را با ما درمیان گذاشتید

یکی از مسائلی که امروزه والدین با آن مواجه هستند و با شیوه صحیح برخورد با آن آگاه نیستند همین مسئله برهنگی ویا برخی مسائلی که از سوی کودکان مشاهده می شود که جنبه جنسی دارد می باشد

ابتدا لازم است که به این مسئله توجه شود که هویت جنسی چیست ؟ و موضوع کودکان نسبت به این مسئله چیست ؟

درک کودک از خود به عنوان دختر یا پسر بودن و اعتقاد راسخ به آن هویت جنسیتی نامیده می شود .

هویت جنسیتی در سن 18 ماهگی ظاهر و اغلب تا سنین 4 – 2 سالگی تثبیت می شود . دو سوم کودکان بین سنین 7 – 3 سالگی جنس خود را بر اساس شواهدی چون طرز لباس پوشیدن و مدها می دانند .

لذا وقتی بچّه‌ها در حال کشف دنیای خود هستند،کم کم آن را کشف می‌کنند نسبت به اعضای خصوصی بدن هم جنس خود و جنس مخالف نیز به‌طور طبیعی کنجکاو می‌شوند. شکل اعضای تناسلی جنس مخالف برای بچّه جالب است.بچّه‌ها در بازی‌های عادی خود از فرصت استفاده می‌کنند و از نظر جسمی به بچّه‌های دیگر نزدیک می‌شوند تا شکل بدن آنها را کشف کنند. معمول‌ترین سناریو، "دکتر بازی کردن " بچّه‌هاست. بیشتر بچّه‌ها تجربه دارند که وقتی نزد پزشک می‌روند او بدن آنها را معاینه می‌کند. پس دکتر بازی می‌کنند تا بتوانند فرصت دیدن بدن دیگران را بدست آورند.آگاه باشید که بچّه‌ها از سرکنجکاوی بازی‌های جنسی می‌کنند و این امری طبیعی است.

چرا که کودکان همچون بزرگسالان به این موضوع نمی نگرند و باورهای خاص خود را در این زمینه دارند

لذا اگر مشاهده کردید که فرزندتان در حضور بچّه‌ی دیگری برهنه یا نیمه‌برهنه شده است، عکس‌العمل شما بسیار مهم است و بر احساسی که فرزندتان در آینده نسبت به بدن خود و اعضای خصوصی آن پیدا خواهد کرد تأثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت. هول نشوید، او را سرزنش یا تنبیه نکنید ، کاری که باید انجام شود این است که، برای رفتار جنسی مناسب آنها حد و مرزی تعیین کنید.

اگرفرزند شما با همبازی خود در اتاق مشغول بازی است. وقتی وارد اتاق می‌شوید می‌بینید برهنه شده‌اند. برخورد شما چیست؟آرامش ظاهری خود را حفظ کنید و سر بچّه‌ها داد نکشید و آنها را سرزنش نکنید. بلکه برای آنها حد و مرزی تعیین کنید. مثلاً بگویید: «هر دوی شما لباسهایتان را بپوشید. بدن شما خصوصی است و نباید جلوی کسی لباسهایتان را در بیاورید. بیایید برای شما یک سرگرمی پیدا کنم».و آنها را مشغول سرگرمی وبازی دیگری کنید اما لازم است که برای آنها با زبانی که متوجه شوند تبیین کنید که برخی جاها وبرخی چیزها خصوصی است و می‌توانید از این موقعیت مناسب برای آموزش فرزند خود استفاده کنید.

واژه «خصوصی» و «سری» را برای آنها بازگو کنید. مثلا برای بچّه‌ها می‌توان این مثال را گفت: «همه‌ی ما به توالت می‌رویم و در را می‌بندیم و این کار را به تنهایی انجام می‌دهیم، چون خصوصی و سری است. همین طور اعضای خصوصی بدن ما سری است و باید از لباس استفاده کنیم». بگویید: گرچه موضوعات خصوصی را می‌دانند، ولی هرگز در مورد این مسائل با کودکان کوچکتر از خود صحبت نکنند و اگر کودکان سوالی کردند به آنها بگویند: «دراین باره از پدر و مادرت سوال کن».مهمترین آموزگار بچّه‌ها، والدین هستند. نه شما ،و نه کودکان شما هیچ‌گاه نباید از دانستن خجالت بکشند. فقط باید سعی کنید عبارات را در خور فهم کودکان ساده کنید.

مسلم است که اين پديده در اين سنين موقت است و نياز به اقدام خاصي ندارد. هرچند لازم است زمينه‌هاي مذهبي و فرهنگي خانواده مورد توجه قرار گيرد ولي والدين بايد از رفتارهاي خشن و ترساننده در اين مورد بپرهيزند زيرا ممکن است کودک را به ساير فعاليت‌هاي مضر وادار کند. به زبان کودکانه بايد به وي آموخت که اين رفتار مورد پسند نبوده و نبايد به تکرار آن اقدام کند. اين مساله بايد در محيطي آرام و بدون ترس به کودک منتقل شود .

رفتار های روانی جنسی کودکان خود را با مسائل بزرگسالان مورد مقایسه قرار ندهید .

هرگز در مورد این رفتارها شتاب زده قضاوت نکنید و در مورد علت انجام این رفتارها تأمل کنید .

در مورد سؤالات و رفتارهای جنسیتی هیچ گاه به تنبیه متوسل نشوید

از تحقیر و سرزنش کودکتان خودداری کنید . زیرا این کار نتیجه ای معکوس خواهد داشت و منجر به پنهان کاری و احساس گناه و خجالت افراطی می گردد .

اگر موضوعات جنسی تابو شمرده شده و پرسش های کودک با خشونت رد شود ، شرم و ناراحتی زیاده از حد در کودک ایجاد شده و موجب تداخل در شکل گیری عزت نفس جنسی آتی وی می شود .

مواظب نوع رفتار خود وهمسرتان در محیط خانواده نیز باشید

در امر آموزش بسيار مهم است كه كودك شما تحت آموزش يكسان قرار گيرد يعني اگر كه مادرتان هم از كودكتان مراقبت مي كند او هم دقيقا همانند شما با كودك رفتار كند كه كودك دچار دو گانگي نشود .

سعی شود محبت نسبت به کودک وتوجه به او صورت پذیرد ومدیریت شود چرا که برخی از رفتارهای کودکان از سر احساس نیاز به جلب توجه والدین ومحبت به او است.

در نوع لباسها و الیاف آن توجه شود که موجب حساسیت ومشکل نشود

درصورتی که مشکل خاصی نیست سعی کنید با لوازم وشیوه های مختلف دست او را مشغول کنید تا این رفتار را فراموش کند .

دست زدن به آلت تناسلی او در این سن مشکل خاصی نیست که نیاز به بر خورد داشته باشد فقط دقت کنید که مشکل ویا بیماری خاص نداشته باشد که ایجاد حساسیت ویا خارش نماید .

مثلا میتوان با یک شعر ویا داستان برخی مطالب اینگونه را برای او تبیین کرد مانند این نمونه

این بدنی که ما داریم هدیه ای از سوی خدا است

محافظت از این بدن کــــار تــمــام آدمـهـا است

بعض از اعضای بدن جـلـوی چـشمای هـمه است

میشه که پنهان نباشن مـثـل پـا و صـورت ودست

اما یه جاهای دیگه خـصوصـیـن بــرای مـــــا

باید که پنهان بمونن از چـــشمــهـای غریبه هـا

نمیشه که نشون بدیم حــتی بــه دوست وآشـنـا

مثل یه گنج بی نظیر بــا ارزشــن بـــرای مـــا

فقط میشه وقت لزوم نــشـــون بـدیــم ما بچه ها

اون اعضا رو به راحتی بــه دکـتـر ومـامـان وبابا

اگر کـــه هر غریبه ای خواسـت¬به اونها¬دست¬بزنه

بچه خوب باید که زود دست اونـــو پـــس بــزنه

اجازه ایــــن کــارو ما به هیچ کس¬هیچ¬جایی¬ندیم

هرکی که خواست دست بزنه بــه مـامـان وبـابـا بـگیم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)