زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 1 روز سن داره

پرسمان كودك

چه کنم که فرزندم به حرفهام گوش بده ؟

1391/11/15 9:59
نویسنده : مشاورروحانی
4,155 بازدید
اشتراک گذاری


سلام
کودکی داریم که  شروع به جیغ زدن میکنه واصلا به حرفهای من گوش نمی ده .تشویق به اینکه اگه گوش بده جایزه میگیره فایده نداره.باید با او چه کنم.

سلام
کودکی داریم که  شروع به جیغ زدن میکنه واصلا به حرفهای من گوش نمی ده .تشویق به اینکه اگه گوش بده جایزه میگیره فایده نداره.باید با او چه کنم.

 

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی وارجمند
مهارت گوش دادن کودکان به گفته ها و خواسته های والدین و مربیان، عامل مهمی در یادگیری آنان می باشد و پیشرفت در امور آموزشگاهی و زندگی اجتماعی و رابطه ی عاطفی مناسب را به همراه دارد اما متاسفانه برخی کودکان در محیط آموزشگاه و منزل، از این مهارت برخوردار نیستند و در پی آن، با گذشت زمان، دچار آسیب های فراوانی می گردند که جبران و رفع آن ها، وقت و هزینه ی زیادی می طلبد. درپاسخ به سوال شما (با توجه به اینکه اشاره به سن آنها نشده است ) چند راهکار که منجر به آموزش و مهارت گوش دادن کودکان می شود، تقدیم می گردد
1- برای تقویت مهارت گوش دادن، هنگام صحبت کردن، تن و ریتم صدا را یکنواخت نکنید، بلکه آهنگ صدا را کم و زیاد کنید تا خستگی شنیداری کودک، رفع شود.
2-بهتر است ابتدا خواسته ها و پیام های خود را ساده و کوتاه بیان نموده و سعی کنید در یک زمان، فقط یک یا دو درخواست از کودک داشته باشید.
3-سعی کنید خواسته های خودرا به صورت رسا و همراه با احترام و محبت بیان کنید تا نفوذ معنوی خودتان را بر کودک اعمال نمایید، برای نمونه: «پسر عزیزم! بیا کمکت کنم تا با هم میز شام را تمیز کنیم.»
4-کودکان را عادت دهیدکه از رادیو، بیش از تلویزیون استفاده کند چرا که رادیو در تحریک شنیداری و تقویت مهارت گوش دادن، تاثیر بسزایی دارد؛ به خصوص گوش دادن کودک به داستان ها و برنامه های کودکانه می تواند در مهارت شنیداری شان موثر باشد.
5-خواندن یک کتاب داستان کوتاه، تاثیر زیادی در تقویت مهارت گوش دادن کودک دارد.
6-اگر کودک تان بیش فعال است، آموزش مهارت گوش دادن به او، بسیار سخت و طاقت فرساست، بنابراین هیچ گاه صبر و حوصله را از یاد نبرید.
7-اگر کودک تان را برای خرید به فروشگاه می فرستید، فهرست خرید را به دستش ندهید، بلکه ارقام خرید را در یک یا دو مورد محدود کنید و بگذارید در حافظه اش بسپارد، بدین طریق به مرور می توان به تقویت مهارت گوش دادن او پرداخت.
8-هیچ گاه یک پیام و خواسته را برای کودکتان تکرار نکنید؛ تکرار مطالب، عامل مهمی در تضعیف آموزش و مهارت گوش دادن اوست.
9-تهدید کودکان مبنی بر انجام ندادن یک عمل، خود عامل مهمی در تضعیف آموزش و یامهارت گوش دادن است زیرا کودک به جای این که بیش تر روی خواسته ی شما تمرکز کند، به عاقبت و عواقب کاری که انجام نداده فکر می کند. بنابراین بهتر است به جای تهدید، از شیوه ی تشویق استفاده کنید لیکن به خاطر داشته باشید تشویق فقط تشویق مادی نیست .میتواند تشویق معنوی. رفتاری و.. هم باشد (مانند تعریف از کار مثبت کودک پیش چند نفر)
10- توصیه می شود پیگیر خواسته های خود از کودکتان باشید؛ با این کار می توانید مهارت گوش دادن را در کودکان به صورت عادت در آورید.
11-کاری را از کودک تان بخواهید که در حد توان او باشد؛ چرا که کاری که از توان یک کودک خارج است، نتیجه ای جز نشنیدن به همراه ندارد و با تکرار خواسته های شما به این صورت، یاد می گیرد که نباید به خواسته های تان گوش فرا دهد.
12-لجبازی، عامل مهم دیگری در تضعیف یادگیری و مهارت گوش دادن کودکان می باشد؛ بنابراین سعی کنید پیش از هرگونه اقدامی، علت لجبازی کودک را شناسایی و برطرف کنید.
13-مکالمه ی تلفنی با کودک، روشی برای تقویت و آموزش مهارت گوش دادن است چرا که کودک در این روش، بیش از همیشه از حواس شنیداری خود استفاده می کند و به مرور، مهارت شنیدن را کسب می نماید.
14- ضمن اینکه برخی رفتارهای کودکان ناشی از شیطنت کودکانه است که با تدبیر صحیح شما والدین گرامی بهبود خواهد یافت

موفق و پیروز باشید.

پسندها (1)

نظرات (0)