زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 1 روز سن داره

پرسمان كودك

یک نمونه از تاثیر فیلمهای غربی کودک برکودکان

1390/12/25 11:31
نویسنده : مشاورروحانی
4,106 بازدید
اشتراک گذاری

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما . من مادر دختری 7 ساله هستم . تا الان به همراه همسرم سعی کردیم دختر کوچکمان را با مسائل ورویدادهای اطرافش در چارچوب فضای کودکانه، احکام دینی وظرفیت پذیرشش تا حد امکان آشنا سازیم .اما اخیرا با علاقه زیاد دخترمان به سی دی های باربی و پرنسسی مواجه هستیم که متاسفانه در اکثر سی دی های دیگر هم مسائل عشقی را مشاهده میکنیم . دختر من در بازی هایش پرنسسی می شود که میخواهد با یک پرنس ازدواج کند .چون نمی خواهم خدای نکرده در مورد این موضوع اشتباهی از ما سر بزند لطفا ما را راهنمایی کنید

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما . من مادر دختری 7 ساله هستم . تا الان به همراه همسرم سعی کردیم دختر کوچکمان را با مسائل ورویدادهای اطرافش در چارچوب فضای کودکانه،روانشناسی کودک، احکام دینی وظرفیت پذیرشش تا حد امکان آشنا سازیم .اما اخیرا با علاقه زیاد دخترمان به سی دی های باربی و پرنسسی مواجه هستیم که متاسفانه در اکثر سی دی های دیگر هم مسائل عشقی را مشاهده میکنیم . دختر من در بازی هایش پرنسسی می شود که میخواهد با یک پرنس ازدواج کند .چون نمی خواهم خدای نکرده در مورد این موضوع اشتباهی از ما سر بزند لطفا ما را راهنمایی کنید

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سلام.پرسشگر محترم
با سپاس از اینکه برای تربیت صحیح فرزندتان تلاش می کنید واین سامانه را مورد اعتماد خود دانستید
خونسرد باشید و شتاب زده رفتار نکنید از برخورد تند پرهیز کنید دیدن این کارتون ها وحشت ندارد فقط کمی گاهی درباره برخی چیزها با کودک صحبت کنید ابتداء خوبی ها و جالب بودن را برای مدتی تعریف کنید و حتی برای او سی دی تهیه کنید تا حساس نشود. و گه گاهی نکاتی که حس می کنید لازم است توضیح دهید.مشاوره حضوری نیز مفید است.
برای اطلاعات بیشتر مطالبی تقدیم می شود:
با توجه به گسترش بسیار بازی ها وفیلمهای کودک وعدم ارتباط صحیح با کودک وپاسخ به نیازهای او از سوی والدین لذا کودکان بازی ویا دیدن فیلمهای کودک را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری مقدم می دارند. انتخاب فیلم ویا اسباب بازی مناسب برای کودکان بسیار حائز اهمیت است.
از ديدگاه جامعه شناسي، جامعه امروز ما گذار از دوره سنتي به دوره صنعتي و اطلاعاتي را تجربه مي‌كند. تمايل به فیلمهای مختلف ، بازي و اسباب‌بازي‌ها يكي از جلوه‌هاي بارز اين تحول در زندگي كودكان ما است.
فيلم و كارتون نیز به جهت جذابيت، پردازش خوب، واستفاده از رنگهای زيبا ،كودكان را جذب مي‌كند و سبب تثبيت آموزه‌هایي در آنها خواهد شد چه قدر زیبا است که شما والدین گرامی ضمن دوری ازتهیه برخی فیلمها مانند باربی و... برای فرزندان که حاوی فرهنگ غرب است وبا فضا واعتقادات دینی سازگار نیست فیلمهاوبازی های بدون مشکل ویا حاوی فرهنگ ديني و اخلاقي در اختیار آنان قرار گیرد .
با توجه به اینکه تربیت غیر مستقیم فرزند مهم واثر گذار است لذاتوجه به چند نکته ضروری به نظر می رسد :
1:به یاد داشته باشید برخورد سطحي، بازدارنده و انفعالي با اين زمينه‌ها در كاهش اثرات آن‌ها موثر نيست لذا سعی کنید از اصل جایگزین سازی استفاده کنید .
2: سعی کنید با برنامه‌ريزي و دقت امكان تماشای فیلم ویا بازي‌هاي متناسب با رشد متعادل كودك را فراهم نمایید .
3: درصورت مشاهده برخی فیلمهایی که حاوی پیامهای منفی است عکس العمل مثبت نشان ندهید وغیر مستقیم القا کنید که از دیدن اینگونه برنامه ها برای او دلخوشی ندارید (البته به فکر تهیه جایگزین باشید )
4:درصورت دیدن فیلمها ویا بازی های جذاب ومثبت با تعریف کردن موجب حس اعتماد به نفس وحس جذابیت در او شوید
5: با توجه به اینکه محیط یکی از مسائل موثر بر ترغیب وتشویق کودک به استفاده ودیدن برخی فیلمها ،بازی ها ،کارتون ها می باشد مدرسه یکی از آن محیطها است که در رشد و تکامل شخصیت کودک تأثیر فراوان و انکارناپذیر دارد. زیرا مدرسه جانشین خانواده و معلم جانشین پدر و مادر می‌شود پس در انتخاب مدرسه ای که برای فرزنداتان انتخاب کرده اید باید دقت کنید
6:اریکسون(Erikson) معتقد است که؛ کودک در سن دبستان برای اولین بار مهارت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی اولیه را می‌آموزدلذا سعی کنید از این سن برای ارتقا ارزشهای مهم اجتماعی ودینی متناسب با فرهنگ ایران وشیعه استفاده کنید .
7: با توجه به اینکه این سنین در شکوفا سازی استعدادها کودک اثر فراوانی دارد سعی کنید با کانون های پرورش فکری کودکان در شهر ومحله خودتان ارتباط برقرار کنید تا به روش هدفمند در این موضوع بر تربیت فرزندتان اثر گذار باشید.
8:با توجه به اینکه نكته ي بسيار مهم، اینگونه فیلمها استفاده از کارکرد الگويي و تربيتي برخی شخصیتها وعروسکها مانند پرنسس وباربی است كه در حساس ترين مقطع سني يعني در دوران كودكي مورد استفاده قرار گرفته و نقش بسيار موثري در الگوسازي ذهني دختربچه ها آن هم در قالبي عاطفي و دوست داشتني داردلذا طبیعی است که برخی رفتارها به عنوان تقلید از آن فیلم از سوی کودک به نمایش گذاشته میشود اما این نوع رفتارها به معنی تعمد این رفتار واینکه برگرفته از اعماق وجودی او باشد نیست اما باید دقت کرد که به مرور تاثیر گذار خواهد بود ودرمقابل اینگونه رفتارها از سوی او بی تفاوت باشید وسرد برخورد کنید تا موید رفتار او نباشد .
9:با توجه به اینکه کودکان دست کم روزی سه بار نیاز به تشویق دارند ( تشویق متناسب با سن کودک ) لذا سعی کنید با تشویق وترغیب او ارتباط خود را با او عاطفی تر کنید تا اثر پذیری او از رفتار وگفتار شما بیشتر باشد .
10:درصورت صلاحدید وبا بیان کودکانه در مورد این شخصیتها وفیلمها واثرات آن برای او توضیح دهید واو را آگاهی نمایید
امید است با دوری از حساسیت بیش از حد وبی جا وبا وبا برخورد صحیح ومنطقی در تربیت فرزندتان موفق باشید
سربلندی وبهروزی شما وخانواده محترم را از درگاه ایزد منّان خواستاریم

مطالعه بیشتر در این کتابها :
کودک، تربیت، زندگی، کودک و خانواده پدیدآورنده: عبدالعظیم کریمی
هشدارها و نکته های تربیتی (تربیت از زاویه ای دیگر) پدیدآورنده: عبدالعظیم کریمی
روشهای صحیح تربیت کودک پدیدآورنده: محمدرضا پوراحمدی
تربیت مذهبی کودک پدیدآورنده: سیدمجتبی موسوی زنجانرودی
وکتابهای نسیم مهر آقای حسین دهنوی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان یاس
4 اردیبهشت 91 20:25
سلام باتوجه به آشنا بودن کامل به فیلم هاوکارتون های تولیدشده توسط یهودیان و وارد شدن آنها در قالب کارتونهای والت دیزنی با شما مخالف هستم درزمینه سبک زندگی جدید و اینکه دوره جدید موجب میشود که فرد با آن همگام شود درمورد این کارتون ها و فیلم ها یا سایر محصولات تولید شده باید عرض کنم خانواده ها بسیار باید جدی بگیرند و به هیچ عنوان حتی برای چند ثانیه تکرار میکنم چند ثانیه هم نباید ببینند.درست است که درکشور ما متاسفانه به مسئله تربیت کودکان با محصولات فرهنگی و مربوط به کودک مثل عروسک یا کارتون وغیره بسیار ضعیف عمل کرده اما دلیل براین نمیشود که بگویم: اشکال ندارد ببیند ولی برایش توضیح دهید که بعضی از اینها مناسب نیستند. اصلا این چنین نیست زیرا بنده قائل به آموزش وتغذیه روح هستم نه جسم شما اگر حرفی یا عملی انجام میدهید مخصوصا در ایام خردسالی فرزندتان آن روح به سرعت جذب میکند و شروع به رشد خود با این تعلیمات میکند چون بارها در احادیث ائمه خوانده ایم که بچه در کودکی باید تربیت شود.به هرجهت خلاصه کلام من این است که باید نگاه والدین به دنیای تکنولوژی مخصوصا آن بخشی که به کودکان اختصاص دارد تغییر کند و به دید یک سم خطرناک برای جان بنگرند که حقیقتا هم همین است و در صدد این باشند که وقت بیشتری را روی مسئله تربیت بگذارند.