زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 1 روز سن داره

پرسمان كودك

علاقه به رقص وآرایش کودکان

1391/4/22 20:07
نویسنده : مشاورروحانی
5,220 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام و تشکر فراوان عمو روحانی من مامان ....دختری 4.5 ساله دارم که خیلی علاقه به آرایش کردن و رقص دارد البته این به خاطر حضور در چند جلسه عروسی بوده من خودم خیلی آدم مقیدی هستم همیشه به او گفتم در خانه و جلو بابا اشکال ندارد ولی نمی دانم به او درست گفته ام یا نه ؟ نمی دانم که آیا جلوی پدر اشکال دارد یا نه ؟ می خواهم جوری تربیت شده باشد که آینده برای همسرش ،همسر خوبی باشد


با سلام و تشکر فراوان عمو روحانی من مامان ... دختری 4.5 ساله دارم که خیلی علاقه به آرایش کردن و رقص دارد البته این به خاطر حضور در چند جلسه عروسی بوده من خودم خیلی آدم مقیدی هستم همیشه به او گفتم در خانه و جلو بابا اشکال ندارد ولی نمی دانم به او درست گفته ام یا نه ؟ نمی دانم که آیا جلوی پدر اشکال دارد یا نه ؟ می خواهم جوری تربیت شده باشد که آینده برای.همسرش،همسرخوبی.باشد

  زمان:1391/4/14

با سلام خدمت شما پرسشگر ارجمند وسپاس از اینکه به فکر تربیت نیکوی فرزندتان هستید وبه ما اعتماد کردید
درصورتی که کودک شما علاقه دارد با لوازم آرايش شما بازي کند؛ ویا در برخی از مجالس (عروسی و... که دیگران اینگونه هستند خود را به شکل آنها در آورد )لزوماً چنين رفتاري، رفتار بيمارگونه ویا مشکل آفرین نیست نيست. کودکان دوست دارند اطراف خود و چيزهايي را که در محيط هست کشف کنند و اثر آن را امتحان کنند. لیکن نحوه برخورد شما با این مسئله نیز مهم است، درصورتی که شما به طور کلامي يا غيرکلامي این رفتارها )مثل خنديدن، چشمک زدن، حالت تعجب و خرسندي نشان دادن در زمان مشاهده اين رفتارها)را در او تقويت کنيد يا از کارهاي او نزد ديگران تعريف کنيد: «رژ و لوازم آرايش منو برمي‌داره و همه صورتش رو نقاشي مي کنه. نمي‌دوني خودش را به چه شکل و شمايلي درمي‌آره و ...» مسلم است بعدها با رفتارهاي او مشکل خواهيد داشت. مشکل زا بودن هر رفتار بستگي به شدت ، گستردگي و زمان آن نیز دارد. مثلاً سلام به دیگران يک رفتار خوب است ولي چنانچه کودک هر 2 دقيقه يک بارسلام بدهد، يا به تمام افراد در خيابان سلام بدهد شما بايد کاري کنيد تا اين رفتار تعديل شود و کاهش يابد. علاوه بر مورد فوق بايد سعي کنيد محيط را نيز اندکي تعديل کنيد و اندکي از وسايل شخصي خود را از دسترس او خارج کنید .
ضمن اینکه توجه داشته باشید
استفاده از لوازم آرايش، آن هم استفاده از انواع کِرِم ها و وسايل آرايشي به صورت روزانه ضمن اینکه مي تواند به پوست شاداب و جوان شخص آسيب بزند، به طور ناخودآگاه و ناخواسته، اين درس را هم به کودکان مي آموزد که فقط با زدن اين مواد شيميايي مي توان زيبا به نظر رسيد؛ اين در حالي است که بيشتر افراد پوستي سالم و صورتي زيبا دارند.
کودکانی که با الگوبرداري از مادر جوان خود ویا برخی اجتماعات مانند عروسی ها و... ، لوازم آرايش او را برمي دارند و به پوست خود مي زنند تا زيبا شوند! اين شيرين کاري آنها، شايد در نگاه اول، نظر شما والدين و بزرگ ترها را جلب کند و با خنديدن به او يا به کار بردن اصطلاحاتي مانند «چه خوشگل شدي!» و «چقدر اين رنگ رژ به تو مي آيد» با او برخورد کنید اما بلافاصله شما والدين را به اين فکر وامي دارد که موادشيميايي موجود در لوازم آرايش با پوست لطيف او چه خواهد کرد؟! به هر حال، چه شما او را با خنده هايتان تشويق کنيد و چه بر سرش داد بکشيد، چون او به طور عملي این رفتار راياد گرفته با اين مواد زيبا مي شود و دلش مي خواهد آنها را بيازمايد. اما توصیه می‌کنیم اولا بايد به او تفهيم کنيد که مي‌تواند با استفاده از لوازمي مانند تل‌هاي رنگارنگ، گل‌سرهاي زيبا و جوراب‌هاي تزييني رنگارنگ، خودش را خوشگل‌تر کند و به او بگوييد که اين وسايل هم به زيبايي او مي‌افزايند و هم برايش بي‌ضرر هستند.

براي او توضيح دهيد که پوست بزرگ‌ترها ضخيم است و به اين مواد شيميايي مقاوم شده اما پوست او آسيب‌ خواهد ديد و وقتي به سن مدرسه برسد، پوستش خراب مي‌شود و دوستانش زيبايي ‌او را نمي‌بينند. شايد لازم باشد از پزشک کودک‌تان نيز بخواهيد که در اين مورد با او صحبت کند. بچه‌ها حرف پزشک‌شان را بيشتر باور مي‌کنند و اگر رابطه خوبي با او برقرار کنند، نتيجه کار مثبت‌تر مي‌شود. حتي براي لاک ناخن هم به خاطر مواد پاک‌کننده ناخن که استون و ديگر ترکيبات خشک‌کننده است، بهتر است محدوديت قايل شويد. خشک شدن ناخن و زرد شدن آن به دليل لاک‌زدن‌هاي طولاني‌مدت، از عوارض اين مساله است.
ضمن اینکه تعدیل این موضوع ویا رفع آن به طور کلی بستگی به تعامل شما با کودکتان دارد لذا درصورت لزوم می توان برای اینکه این مسئله برای او عقده نشود ومشکل را بیشتر نکند واین مسائل در بزرگی او نمود جدی نیابد به صورت موردی گه گاهی اجازه داد تا در محیط خانه این کار را انجام بدهد اما باید برای او توضیح داد که این مسئله برای خانه است نه بیرون (چنانچه اگر خود اهل آرایش هستید وبا توجه به اینکه مقید هستید وقتی میهمان نا خود آگاه وارد بر منزل شما شود قطعا آن آرایش را پاک می کنید این رفتار در جلو فرزند صورت پذیرد تا او نیز بداند این مسئله ولو اینکه از سوی مادر انجام می شود اما حد ومرز نیز دارد
واما در مورد رقص او نیز باید گفت مسئله خیلی حاد نیست چرا که کودک فطری به موسیقی واکنش نشان می دهد ولو اینکه در جایی موسیقی را تجربه نکرده باشد لذا با توجه به اینکه فرمودید این رفتارها در موقع عروسی انجام میشود خیلی حساسیت نشان ندهید خود به خود رفع می شود (طوری وانمود نکنید که کودک احساس کند این شیوه برای جلب توجه والدین ودیگران شیوه مناسبی است )
(در همه این موارد سعی کنید از روح حساس کودک که نسبت به خدا دارد استفاده کنید وبرای تعدیل این مسائل به او خاطر نشان کنید که خداوند مهربان اگر این رفتار را در بیرون از منزل وجلو غریبه ها انجام ندهی تورا بیشتر دوست خواهد داشت )
واینکه چگونه تربیت شود تا همسر خوبی برای شوهر در آینده باشد
شما خود ورفتارتان بهترین الگو خواهید بود ضمن اینکه باید توجه او را به مرور به برخی از مهارتهای زندگی ودیدگاههای الهی معطوف داشت (محقق شدن این مسئله با رعایت تدریج است )
در پایان موفقیت شما وخانواده محترمتان را از درگاه ایزد منان خواستارم
التماس دعا
خداوند یارو یاورتان

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان پریسا
22 تیر 91 12:47
سلام میلاد امام زمان را به شما تبریک میگم. ممنون از حضورتون.