زهرازهرا، تا این لحظه: 19 سال و 1 روز سن داره

پرسمان كودك

افراط درمشاهده فیلمهای کارتونی

1391/4/23 11:17
نویسنده : مشاورروحانی
3,318 بازدید
اشتراک گذاری

با سلام خدمت عمو روحانی
دختری 2.5 ساله درام که تقریبا دیگه از دستش مستاصل شده ایم به گونه ای که از صبح که بیدار می شود سی دی کارتون میگذارد و به هیچ و جه حاضر به خاموش کردنش نیست،شاید تماشا هم نکند ولی دستگاه باید روشن باشد و کارتون پخش کند و یکی از مشکلات دیگرمان هم اینست که دخترم کم میخوابد به گونه ای که اگر صبح ساعت 9 از خواب بیدار شود تا شب حداقل ساعت 11 بیدار می ماند.با اسباب بازیهایش به هیچ وجه بازی نمیکند.لطفا مرا راهنمایی کنید.متشکرم

با سلام خدمت عمو روحانی
دختری 2.5 ساله درام که تقریبا دیگه از دستش مستاصل شده ایم به گونه ای که از صبح که بیدار می شود سی دی کارتون میگذارد و به هیچ و جه حاضر به خاموش کردنش نیست،شاید تماشا هم نکند ولی دستگاه باید روشن باشد و کارتون پخش کند و یکی از مشکلات دیگرمان هم اینست که دخترم کم میخوابد به گونه ای که اگر صبح ساعت 9 از خواب بیدار شود تا شب حداقل ساعت 11 بیدار می ماند.با اسباب بازیهایش به هیچ وجه بازی نمیکند.لطفا مرا راهنمایی کنید.متشکرم


باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
انسان ها در هرسني که باشند يک فعاليت اصلي و محوري دارند که گذراندن زمان در آن سن، حول آن محور است. اين فعاليت اصلي در طول زمان (به خاطر طبع خاص انسان) براي انسان ملال آور مي گردد.
کودک نيز از اين امر مستثنا نيست. طبيعي است که کودک ازبرخی رفتارها خسته مي شود و نيازمند يک فعاليت جانبي مي گردد تا اوقات خود را پرکند و خستگي هاي خود را برطرف کند. تلويزيون ویا سی دی ها وکارتونها يکي از بهترين چيزهايي است که مي تواند اوقات فراغت کودک را پرکند. اما این والدین هستند که باید این مسئله را مدیریت کنند تا دچار افراط وتفریط ومشکلات بیشتری نگردد.
با توجه به اینکه کودک نسبت به تلويزيون و سی دی هم فعال است و هم منفعل. لذا کودک اين توانايي را دارد که گزينشي برخورد کند. البته هر قدر کودک بزرگ تر مي شود اين ويژگي بارزتر مي گردد.
اولين تجربه ي مستقيم کودک با تلوزیون ویا اینگونه رسانه تصویری (سی دی ) ، عموما از دو سالگي شروع مي شود؛ ابتدا به صورت تقليدي، بعد به صورت اختياري و در نهايت، در سه سالگي انتخابگر مي شود.
لذا با توجه به اینکه دل بستگي در سن 6سالگی با بیشتر شدن اداراکات او انجام میشود لذا در این سن مدیریت او سخت نیست تا دلبسته نشود
برخي از عواملي که موجب مي شوند توجه کودک دوباره به صفحه تلويزيون برگردد عبارت از: ا1. آشنايي قبلي با صداها يا موسيقي، در صورتي که آنچه اتفاق مي افتد از نظر بصري نيز مورد علاقه واقع شود. 2. تغيير بلندي و کوتاهي صدا؛ 3. صداي بچه ها؛ 4. جلوه هاي ويژه صدا؛ 5. صداهاي غيرعادي؛ 6. خنده؛ 7. صداي زنانه؛ 8. موسيقي هاي گوناگون.و..
لذا برای این مورد باید به مرور از اصل جایگزین سازی موارد دیگر (همچون اسباب بازی ها ،بازی با همسالان و..) را در درون او ایجاد علاقه مندی کرد تا تنها توجه به کارتون وسی دی ها برای او جذابیت نداشته باشد
تلويزيون در زندگي کودک، نه يک هيولاي يک چشم است که با ورود در زندگي کودک، او را از بين ببرد و نه يک وسيله اي است که مطلقا در بالا بردن و سرعت بخشيدن به توانمندي کودک در خدمت او قرار گيرد، بلکه تلويزيون يکي از فراورده هاي صنعت و فناوري است که با مديريت صحيح متوليان امر و شما والدین گرامی ، مي تواند وسيله اي براي ارتقاي توانمندي کودک به شمار آيد، وگرنه درصورت مديريت سوء متوليان امر و غفلت والدین وخانواده ها، مي تواند همچون بمبي باشد که همه ي ابعاد زندگي کودک را ويران مي کند.
نکته دیگر اینکه با اسباب بازی هایش بازی نمی کند میتواند دلائلی داشته باشد (اعتراض،دلزدگی از اسباب بازی ها و.. ) لذا سعی کنید اسباب بازی ها را از جلو چشم او دور کنید تا مدتی آنها را نبیند وسپس به مرور برخی از اسباب بازی ها را در اختیارش قرار دهید نه همه آنها را ضمن اینکه زمان مشخص کنید تا همیشه به آن دسترسی نداشته باشد تا جذابیتش را از دست ندهد (ضمن اینکه با توجه به جنسیت فرزند به نوع رنگ ویا نوع اسباب بازی و.. نیز توجه شود )
در مورد خواب او میتوانید برنامه ریزی کنید تا با برنامه ریزی در خواب وبیدار شدن ،ساعت درون او نیز به این ساعت عادت کند البته با این مقداری که ذکر کرده اید تقریبا نیاز کودک برآورده می شود وخیلی جای نگرانی ندارد( لیکن کودک در این سن حدود14ساعت در طول شبانه روز می خوابد )
ضمن اینکه لازم است در مورد توجه ومحبت به کودک دقت نمود (هم پدر هم مادر ) که فرزند نه لوس بار بیاید ونه احساس کمبود محبت کند
برای پیشبرد برخی اهداف میتوان از سیاست تنبیه وتشویق نیز بهره برد (نه تنبیه بدنی )
سعی کنید کودک شما را مدیریت نکند (باید روشن باشد ) بلکه شما کودک را مدیریت کنید لذا در برخی مواقع دستگاه را یا خاموش کنید ویا از دسترس او خارج کنید وبه گریه ها و داد وفریاد های او بها ندهید .شاید در ابتدای کار این رفتار سخت باشد اما به مرور کودک متوجه خواهد شد که استفاده از هر چیز قانونمند وظابطه دار است .
نگران نباشید
زمینه تعامل او را با دیگر همسالان ودوستان فراهم کنید
در صورت وخامت اوضاع هم با مشاور مشورت کنید هم برای خواب او با پزشک کودکان
موفق باشید

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان زهره
17 تیر 91 13:21
ممنون عمو عيد شما هم مبارك
karimi91
19 تیر 91 15:57
وبلاگ جالبی دارید ، لینک شدید
سپیده
21 تیر 91 17:43
سلام. وبلاگ پر محتوایی دارید. ممنون که به وبلاگ منم سر زدید. با افتخار لینکتون می کنم تا همیشه بهتون سر بزنم.
زهرا
22 تیر 91 10:42
سلام عمو روحانی ممنون که به من سرزدی شمارو لینک کردم خداحافظ:
آذر(مامان کیارش)
13 مرداد 91 10:18
سلام مطلب جالبی بود .طاعاتتون قبول